Η Ελένη Πριοβόλου είναι ως συγγραφέας γνωστή κυρίως για τα
κοινωνικό-ιστορικά της μυθιστορήματα και για τα μυθιστορήματά της για εφήβους
και νέους.
Έχει ακόμα γράψει βιβλία για αναγνώστες μικρής ηλικίας και
τέλος μυθιστορήματα με φαινομενικά ρεαλιστική υπόθεση, αλλά που στην ουσία
χρησιμοποιούν με ένα εντελώς πρωτότυπο τρόπο, την φαντασία ως υποστηρίκτρια του
ρεαλισμού και της πολιτικής κριτικής.
Αναφέρομαι στο «Η Καραμέλα» (2017) και σε αυτό το πλέον
πρόσφατο έργο της, «Το δέντρο με τις φωλιές»
Και υποστηρίζω πως έχουμε τη χρησιμοποίηση της φαντασίας ως
υποστηρικτή μια πολιτικής και κοινωνικής κριτικής, κυρίως από τον τρόπο που
‘στήνει’ στα δυο αυτά έργα, το κεντρικό της πρόσωπο, πιο σωστά την κεντρική της
ηρωίδα.
Πλέον συγκεκριμένα, στο έργο αυτό, η ηρωίδα, η Μαρία, είναι
μια γυναίκα που ανήκει σε μια πλούσια επαρχιακή οικογένεια, καθώς ο πατέρας της
με αγάπη από τη μια προς τη γη και από την άλλη με τη διάθεση να ξεχωρίσει από
τους άλλους συντοπίτες του, έχει καταφέρει κατά τη διάρκεια της ζωής του να
αποκτήσει πολλά καλλιεργήσιμα στρέμματα, τα οποία και μετά τον θάνατό του
μοιράζονται ανάμεσα στα τέσσερα παιδιά του -δυο γιους και δυο κόρες. Η μια κόρη
είναι η Μαρία.
Η Μαρία είναι μια γυναίκα που από παιδί ακόμα είχε κερδίσει
την ιδιαίτερη αδυναμία του πατέρα της καθώς τη διέκρινε μια έντονη αγάπη όχι
μόνο προς κάθε πετούμενο, αλλά και προς την ίδια τη γη και τα όσα πάνω της
φυτρώνουν.
Χωρίς κάποια άλλη ξεχωριστή ιδιότητα και με μια μάλλον
αδιάφορη εμφάνιση και σίγουρα με την εντελώς ιδιόμορφη συμπεριφορά της, τόσο τα
αδέλφια της, όσο και η ίδια η μητέρα της, σχεδόν τη θεωρούν ως άτομο ειδικών
αναγκών κι έτσι δεν ξαφνιάζονται όταν εκείνη, ως δικό τη μερίδιο από την
πατρική γη, ζητά μόνο ένα μικρό κομμάτι μέσα σε όλη την οικογενειακή
ιδιοκτησία, που όμως για την ίδια είναι ιδανικό για να στήσει εκεί τη δική της
μικρή και ανεξάρτητη επιχείρηση -ένα φυτώριο λουλουδιών και ένα απλό, μικρό
σπίτι.
Τα αδέλφια της μετατρέπονται σε σύγχρονους και καλλιεργητές
και νοικιάζουν παράνομους μετανάστες από τα κυκλώματα εκείνα που
εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο πόνο και δυστυχία.
Η Μαρία από το δικό της σπίτι παρακολουθεί αυτούς τους
ανθρώπους να ζούνε και να εργάζονται κάτω από απαράδεχτες συνθήκες, έρχεται σε
σύγκρουσή με τα αδέλφια της για την τακτική με την οποία λειτουργούν τις
επιχειρήσεις τους και τελικά ακόμα και σε ρήξη καθώς αποφασίζει να παντρευτεί
έναν από αυτούς για να μπορέσει να του χαρίσει ένα όνομα, μια ταυτότητα, το
δικαίωμα να ζει ελεύθερος. Παράλληλα, δε, στέκεται υποστηρικτικά και απέναντι
των άλλων εργατών.
Η στάση της αυτή, θα δημιουργήσει ένα μεγάλο οικογενειακό
πρόβλημα, καθώς η αυταρχική μητέρα της θα πάθει βαρύ εγκεφαλικό και στην ίδια
τη Μαρία θα ανατεθεί η φροντίδα της.
Αλλά εκείνη σε όλα αυτά ξέρει να βρίσκει τον τρόπο να
αποδεικνύει πως πρέπει και αξίζει να λειτουργεί ένα γνήσιος άνθρωπος και κρατά
πάντα τη στενή της σχέση με τα πουλιά -συνομιλεί μαζί τους, στο τέλος και ακόμα
συγκατοικεί με αυτά.
Αυτή είναι -με λίγα και ασφαλώς στεγνά- λόγια η υπόθεση του
έργου, μια υπόθεση που ισχυρίζομαι πως ακουμπά σε μια φανταστική απεικόνιση
μιας ρεαλιστικής κατάστασης, όχι τόσο γιατί τα αφηγούμενα γεγονότα δεν είναι
από αυτά που μπορούν κάλλιστα να συμβούν ή και ήδη να συμβαίνουν, αλλά κυρίως
στηρίζω τον ισχυρισμό μου στον τρόπο όπου η Πριοβόλου πλάθει την ηρωίδα της.
Η Μαρία είναι μια γυναίκα που κινείται με άλλους ρυθμούς και
σε διαφορετικές συχνότητες από αυτές που μπορεί κανείς να συναντήσει στην εποχή
μας. Ας την δούμε ως μια ιδιότυπα μαχητική νεράιδα που με τον δικό της τρόπο
καταφέρνει αν όχι να αλλάξει τον κόσμο, σίγουρα όμως να βοηθήσει κάποιους να
κατανοήσουν προς τα που γέρνει η ανθρωπιά μας.
Με μια γραφή κοφτή, με καθημερινές τρυφερές λέξεις από τη
μια έχουμε την σοφία της Φύσης και από την άλλη την προβολή μιας πολιτικής
θέσης και κριτική της κοινωνίας μας.
Η Ελένη Πριοβόλου και σε αυτό το σχετικό σύντομο έργο της
(σε σύγκριση με τα πολυσέλιδα ιστορικά της μυθιστορήματα) προσφέρει ένα κανόνα συγγραφικής τεχνικής
πάνω στο πως κανείς μπορεί να γράψει ένα πολιτικό έργο που θα είναι και μια
ερωτική ιστορία και μια αισιόδοξη υποστήριξη μιας ιδεολογίας.
(700 λέξεις)
https://www.fractalart.gr/to-dentro-me-tis-fwlies/