4.5.12

Ο αδελφός της Ασπασίας 3 στη Φωνή της Κω


Στην ιστοσελίδα www.kosvoice.gr ο Βασίλης Κουτσιαρής, παρουσιάζει με τα παρακάτω λόγια τον τρίτο τόμο του "Αδελφού της Ασπασίας"

Ο Δαμιανός μαζί με την Ασπασία, τον μπαμπά του, τη μαμά του και όλη την παρέα θα επισκεφτούν την Καλορίγανη για να πάρουν μέρος στο Φεστιβάλ Αφήγησης που θα πραγματοποιηθεί εκεί.
Η συμμετοχή του Αστέριου Αστερά , του Χελιδονή, της Περιστεράς και της Χηνίτσας στο Φεστιβάλ προβληματίζουν τον Δαμιανό και την παρέα του. Φοβούνται πως η παρουσία τους εκεί, θα έκανε το Φεστιβάλ να χάσει την ταυτότητά του.
Ο Δαμιανός με την αγαπημένη του Ασπασία θα προσπαθήσουν να το αποτρέψουν αυτό.
Ο αδελφός της Ασπασίας 3 (Κατασκήνωση κάτω από τα… ζώδια) είναι η τρίτη συνέχεια του επιτυχημένου βιβλίου «Ο αδελφός της Ασπασίας» που κυκλοφόρησε το 1996.
Αν και θεωρώ τις συνέχειες των επιτυχημένων βιβλίων, αν όχι αποτυχημένες, σίγουρα πάντως κατώτερες, «Ο αδελφός της Ασπασίας 3» αποτελεί εξαίρεση.
Αυτό που προκαλεί εντύπωση και στα τρία βιβλία είναι ο τρόπος που ο συγγραφέας δίνει εμβόλιμα πληροφοριακά στοιχεία, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον των αναγνωστών.
Η Μυθολογία ξεδιπλώνεται μπροστά μας, δια στόματος Δαμιανού, και οι ήρωές της , ο Δίας, η Άρτεμις, η Αφροδίτη και τόσοι άλλοι μας μεταφέρουν σε τόπους ονειρεμένους, γνωστούς στα παιδιά και κάπως ξεχασμένους σε μας τους μεγαλύτερους.
Χιούμορ, μοιρασμένο σε σωστές δόσεις σε όλο το βιβλίο. Μεγάλη βοήθεια σε αυτό προσφέρουν ο μπαμπάς του με τα υπέροχα σαρδάμ και το μαγκάκι, ο μικρός Γιωργής.
Η αδυναμία και η αγάπη του ήρωα για την αδελφή του είναι ξεκάθαρη πια στο τρίτο μέρος. Ανταγωνισμός, ζήλια και θυμός έμειναν στα προηγούμενα βιβλία.
Στο βιβλίο θίγεται το θέμα της διατήρησης της πολιτισμικής μας ταυτότητας που έχει ως βάση τη φιλία, την οικογένεια, την ευγενή άμιλλα και τόσες άλλες αξίες.
Τα παιδιά, με τα όμορφα ασπρόμαυρα σκίτσα της Τέτης Σώλου και τις χιουμοριστικές εικόνες σε κάθε σχεδόν σελίδα του βιβλίου, θα ενθουσιαστούν σίγουρα. Το βιβλίο δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τις επιτυχημένες ξένες σειρές βιβλίων που κυκλοφορούν.
Η συγγραφική πένα του Μάνου Κοντολεών για άλλη μια φορά ξεχωρίζει για τη φρεσκάδα , την πρωτοτυπία και την ευελιξία να χειρίζεται τα δύσκολα με τέτοια απίστευτη ευκολία.
«Αν ένα βιβλίο σε κάνει να σκέφτεσαι τις αλήθειες της ζωής, σε κάνει να γελάς ή να δακρύζεις» , τότε έχει καταφέρει το στόχο του. «Ο αδελφός της Ασπασίας » ανήκει σε αυτή την κατηγορία βιβλίων.



24.4.12

Ξέρω τί να ψηφίσω;

Βιβλιοφιλικό αυτό το blog, αλλά ως βιβλιόφιλος απάντησα σε σχετική ερώτηση του http://www.tvxs.gr/
και συγκεκριμένα στη σελίδα του : http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/ksero-ti-na-psifiso-apanta-o-syggrafeas-manos-kontoleon 

Με αφορμή τις επερχόμενες εκλογές της 6ης Μαϊου, στην ενότητα "Ξέρω τι να ψηφίσω;" του tvxs.gr, προσωπικότητες των γραμμάτων, της διανόησης και της τέχνης, μιλούν στην Κρυσταλία Πατούλη εκφράζοντας τις απόψεις, τις σκέψεις και τους προβληματισμούς όχι μόνο για την δική τους ψήφο αλλά και την ψήφο του Ελληνικού λαού. Σήμερα απαντά ο συγγραφέας Μάνος Κοντολέων.





Την 6η Μαίου του 2012 θα γίνουν στη χώρα μας–συνέχεια αυτό ακούω- οι πιο κρίσιμες εκλογές από τη μεταπολίτευση και μετά.
Μα εγώ πιστεύω πως κάθε εθνική εκλογική διαδικασία είναι πάντα κρίσιμη. Γιατί αυτό που το εκλογικό σώμα αποφασίζει ακόμα και για μια φαινομενικά ουδέτερη περίοδο, τελικά θα επηρεάσει ότι θα συμβεί αργότερα και το οποίο θα χαρακτηριστεί ως κρίσιμο.
Αν φτάσαμε εδώ, στο θάνατο κάθε ελπίδας, από κάπου και κάποτε ξεκινήσαμε.
Με άλλα λόγια η συνείδηση του ενεργού πολίτη πρέπει πάντα να είναι άγρυπνη και έτοιμη να αποφασίζει εκείνο που σε κάθε στιγμή θα κρίνει ως σωστό.

- Με ρωτάτε, αν έχω αποφασίσει το τί θα ψηφίσω και το γιατί.....

Μα, με αυτή, λοιπόν, τη λογική έχω αποφασίσει το ποιο κόμμα θα ψηφίσω. Ποτέ δε θυμάμαι τον εαυτό μου να μην ήξερε ποιο κόμμα θα ψήφιζε έστω και αν οι εκλογές γινόντουσαν άξαφνα.
Ο κομματικός σχηματισμός που σε λίγες μέρες θα ενισχύσω με την ψήφο μου, είναι ένας σχηματισμός που και άλλοτε τον έχω εμπιστευθεί. Όχι πάντα, οφείλω να ομολογήσω. Υπήρξαν φορές που είχα αποφασίσει την αποχή. Κι αυτή μια στάση πολιτική θεωρώ πως είναι. Στάση, μάλιστα, ιδιαιτέρως επώδυνη. Αλλά τότε –κάποιες φορές στο παρελθόν- πίστευα πως έπρεπε να υποστώ αυτόν τον πόνο. Όχι, όμως αυτή τη φορά. Τώρα δεν υπάρχει, κατά τη γνώμη μου, χώρος για επώδυνες διαμαρτυρίες. Μα για δυναμικές –όσο και δημοκρατικές- αντιδράσεις και αντιστάσεις. Έτσι έχω επιλέξει ένα συγκεκριμένο κόμμα και δεν αφήνω τον εαυτό μου να παρασύρεται από τις κάπως εστετίστικες αμφιβολίες άλλων εποχών.

- Και ποια, τάχα είναι τα διλήμματά που αφορούν στις επερχόμενες εκλογές;

Σε αυτήν την ερώτηση έχω να πω πως δεν υπάρχουν διλήμματα κατά την άποψή μου. Δηλαδή, ανάμεσα σε τι έχουμε να επιλέξουμε; Στη προπαγάνδα μιας πτώχευσης ή στη βεβαιότητα μιας σταδιακής ανέχειας; Στη ψευδαίσθηση εθνικής ελευθερίας ή στην κοπιαστική εθνική αξιοπρέπεια; Στον εξευτελισμό των εργασιακών δικαιωμάτων ή στην θαρρετή αντίδραση απέναντι στην ανεργία;

- Και με ακούτε, να λέω όλα αυτά και αναρωτιέστε γιατί ακριβώς προβληματίζομαι.

Λοιπόν, προβληματίζομαι επειδή δεν μπορώ να καταλάβω πως γίνεται αυτοί που απέτυχαν οικτρά να πείθουν ένα μέρος του λαού και να το κάνουν να τους εμπιστεύεται ξανά.
Ναι, προβληματίζομαι καθώς βλέπω να συνεχίζεται η κρατική αυθαιρεσία και η ατιμωρισία όσων παρανόμησαν και συνεχίζουν να παρανομούν.
Και ακόμα προβληματίζομαι καθώς για πολλοστή φορά βλέπω να καλούνται οι μη κατέχοντες να σώσουν τους κατέχοντες.
Και προβληματίζομαι που πάντα τα ΜΜΕ παραπλανούν και παραποιούν. Παραπλανούν όσους τα εμπιστεύονται και παραποιούν γεγονότα και συνθήκες.
Ναι, προβληματίζομαι καθώς φοβάμαι πως όλα αυτά θα μας φέρουν μπροστά σε μια ανεξέλεγκτη βία.

- Και πως θεωρώ –άραγε- ότι τα εκλογικά αποτελέσματα μπορούν να επηρεάσουν θετικά την πορεία της χώρας; Με ποια τυχούσα διαμόρφωσή τους;

Ε, σας λέω, πως θεωρώ ότι μόνο αν ανατραπεί το υπάρχον πολιτικό σκηνικό -αυτό το σκηνικό που έχει γεράσει, κάτι περισσότερο που έχει σαπίσει- τότε μόνο θα υπάρξει κάποια ελπίδα. Μόνο αν ανατραπεί και ξαναστηθεί ένα νέο πολιτικό ήθος και ύφος, κάτι που θα στηρίζεται –και πάλι- στα μεγάλα επιτεύγματα της Δύσης –τον Διαφωτισμό και στη Χάρτα των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Μόνο αν γίνει κάτι τέτοιο, η πορεία της χώρας θα πάρει μια ανοδική ρότα. Αυτό πιστεύω.

- Αλλά, από την άλλη νομίζω ότι ανεξάρτητα από τα εκλογικά αποτελέσματα δεν μπορεί ν' αλλάξει ουσιαστικά κάτι γιατί....

Γιατί θα πρέπει όλα αυτά να αλλάξουν σε ένα πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αναζητώ την Ευρώπη των Λαών που κάποτε μαζί με πολλούς (αφελείς;) άλλους πίστεψα. Όχι, δεν θέλω να ζω σε μια Ευρώπη των Τραπεζών.

- Μα αν επιμένετε και με ρωτάτε πως πιστεύω ότι τα εκλογικά αποτελέσματα θα μπορούσαν να φέρουν σημαντικές αλλαγές στη χώρα…

Τότε θα σας έλεγα ευθαρσώς πως μόνο αν εμποδιστούν οι δυνάμεις, που μέχρι τώρα κυβερνούσαν ελέω λαού, να συνεχίσουν να κυβερνούνε.

- Άρα, το σημαντικότερο θέμα που διακυβεύεται στις εκλογές της 6ης Μαϊου κατά την προσωπική μου άποψη είναι....

Ε, ναι, είναι η ατομική αξιοπρέπεια και η απόκτηση μιας συνείδησης πως ότι έως τώρα μας κυβέρνησε ήταν σαθρό και πρέπει –ναι, πρέπει- να το αλλάξουμε.
… Δείχνω ουτοπιστής; Ακούγομαι ανεδαφικός; Μα ένας συγγραφέας μια ουτοπία πάντα αναζητά και ονειρεύεται να υλοποιηθεί αυτό που οι περισσότεροι δεν πιστεύουν πως υπάρχει.
Μόνο με τέτοιες ελπίδες – όνειρά – ιδέες προχώρησε ο κόσμος. Από τον καιρό της Αντιγόνης έως…
…Έως σήμερα και αύριο –λέω γιατί εν τέλει είμαι αισιόδοξος.
Παρατηρώ το βλέμμα ενός παιδιού που μόλις έκλεισε τον ένα χρόνο ζωής και βλέπω κι εγώ με τα δικά του μάτια τον κόσμο. Και τον μαθαίνω ξανά… Τον θαυμάζω.

22.4.12

Ο τρίτος Δαμιανός

Λοιπόν, να που έγινε κι αυτό.
Κατάφερα να φτιάξω ένα 'χάρτινο' ήρωα που πρωταγωνιστεί σε παραπάνω από ένα μυθιστορήματα.
"Ο αδελφός της Ασπασίας" -πρώτη έκδοση 1992
"Ο αδελφός της Ασπασίας 2 - Μεγάλο Βραβείο, Μεγάλοι Μπελάδες" -πρώτη έκδοση 2011
"Ο αδελφός της Ασπασίας 3- Κατασκήνωση κάτω από τα... ζώδια" -πρώτη έκδοση 2012
Όλα κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Πατάκη.
Στον πρώτο τόμο τις εικόνες τις είχε κάνει ο Αντώνης Καλαμάρας.
Στα επόμενα έβαλε το χεράκι της η Τέτη Σώλου.
Το πως έγινε και γραφτήκανε αυτά τα τρία βιβλία και το πως ο Δαμιανός είναι πλέον ο πρώτος με ανθρώπινη μορφή serial hero της ελληνικής λογοτεχνίας για παιδιά... Ε, αυτό θα το διαβάσετε σε μια επόμενη ανάρτηση.
Εδώ ας προσθέσω, μόνο, αυτό που γράφει το οπισθόφυλλο του τρίτου τόμου:

Ο Δαμιανός κάνει κατασκήνωση σε μια πλαγιά του Ολύμπου. Μαζί του όλη η γνωστή παρέα –ο μπαμπάς, η μαμά, η Ασπασία (Βέβαια! ), η θεία Ζωζώ, ο Γιωργής, η Μυρσίνη…
Βρέθηκαν εκεί για να περάσουν 15 μέρες στην εξοχή, αλλά και για να σώσουν την κατασκήνωση και το Φεστιβάλ Αφήγησης της Καλορίγανης από τα χέρια του Αστέριου Αστερά και των τριών… Πουλιών του.
Και στον αγώνα αυτό, αρχηγός ο ίδιος ο Δαμιανός που αφηγείται ιστορίες για τα …Ζώδια.
Κι έτσι, εκεί στη ραχούλα με τη βρύση και κάτω από τα αστέρια, ο Δαμιανός, από βραδιά σε βραδιά, γράφει… Ιστορία, μιλώντας για παλιές, μα και σύγχρονες ιστορίες.

Το τρίτο βιβλίο του αξιαγάπητου Αδελφού της Ασπασίας –του έλληνα Μικρού Νικόλα και του πρώτου παιδιού - serial hero της ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας.

3.4.12

Βραβείο στο "Οι επτά ζωές του Κόμπου"

2 Απριλίου 2012

Ελληνικό Τμήμα της IBBY
(International Board on Books for Young People) /
Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου

Βραβείο σε
Βιβλίο με εκτενές παραμύθι ή μυθιστόρημα για παιδιά


Άννα Κοντολέων
Οι εφτά ζωές του Κόμπου
Εκδόσεις Πατάκη



Ο Κόμπος είναι ένας γάτος βασιλικής γενιάς και αριστοκρατικών αξιώσεων που φιλοξενείται από μια ασυνήθιστη οικογένεια.
Μόνο που στην περίπτωση του Κόμπου οι εφτά ζωές του ίσως είναι λίγες για να μπορέσει από τη μια να χαρεί όλα εκείνα τα ξεκαρδιστικά που συμβαίνουν στην οικογένεια που μαζί της ζει και από την άλλη για να ξεπεράσει τις δύσκολες στιγμές μιας ανεπανάληπτης περιπέτειας που θα αλλάξει τη ζωή του και θα τον ωριμάσει.
Ο κύριος Φώντας –ο πατέρας– είναι ένας μονίμως αφηρημένος συγγραφέας παιδικών
βιβλίων που όλο μπλέκει σε μπελάδες, η κυρία Βάνια –η μητέρα– είναι μια Ρωσίδα… από τη Μάνη με πολύ αυταρχικό χαρακτήρα που όλο μπλέκει σε καβγάδες, η Aμαλία –η κόρη– είναι ένα μικροκαμωμένο κοριτσάκι που λατρεύει το κοντραμπάσο και μόνο για τον γάτο της ενδιαφέρεται και ο Διονύσης –ο γιος– …αυτός είναι ένας μικρός νταής που όλο κάποιο καινούριο κόλπο μηχανεύεται.
Μαζί τους ζει και ο Λούσιας, ένας σκύλος με χαμηλή αυτοπεποίθηση που έχει το μυαλό του μόνο στο φαΐ. Όλοι μαζί αντιμετωπίζουν ένα σωρό ξεκαρδιστικές και απίστευτες περιπέτειες, μέχρι τη μέρα που ο Κόμπος θα βρεθεί μόνος του σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες και θα πρέπει να κάνει ό,τι μπορεί για να καταφέρει να επιβιώσει.

Το βιβλίο, γραμμένο με χιούμορ, περιγράφει τις περιπέτειες ενός γάτου που ζει το
μεγαλύτερο μέρος της ζωής στο προστατευτικό περιβάλλον μιας οικογένειας –
ενδιαφέρουσας, τρελούτσικης αλλά μέσα στα γνωστά πλαίσια. Κάποια στιγμή, αυτός
ο αριστοκράτης, υπεροπτικός γάτος θα βρεθεί μόνος του, παρέα με τους κεραμιδόγατους.
Θα αλητέψει, θα γνωρίσει διαφορετικούς χαρακτήρες, θα ερωτευτεί, θα νιώσει την απώλεια.
Ουσιαστικά είναι μια πορεία από την παιδική ηλικία στην εφηβεία και την ενηλικίωση.
Ακόμα είναι μια εξοικείωση των παιδιών με την απώλεια του κατοικίδιου.

Η Άννα Κοντολέων σπούδασε θεατρολογία και υποκριτική και σήμερα ασχολείται με το θέατρο και τη
διδασκαλία, τη μετάφραση και τη συγγραφή. Το βιβλίο «Οι εφτά ζωές του Κόμπου» είναι το πρώτο της
μυθιστόρημα. Είναι εμπνευσμένο από την προσωπικότητα και τη ζωή του γάτου της του Κόμπου, που
συντρόφεψε όλη την παιδική και την εφηβική της ηλικία. Από τις Εκδ. Πατάκη κυκλοφορεί
επίσης το παραμύθι της «Ένας πλανήτης στο πλυντήριο».

19.3.12

Η Ρεγγίνα και ο Άλεχ στη Ραδιοτηλεόραση



Καταπληκτικό το βιβλίο σας αλλά και τρομερά λυπηρό …Μπαίνεις στο τριπ των παιδιών και τρομάζεις .

Τρομερά λυπηρό, το χαρακτηρίζετε –ναι, είναι! Μα αυτό που πάντα ήθελα να παίρνω και να δίνω με τη λογοτεχνία δεν είναι μόνο η χαρά, μα και η λύπη… Ή μάλλον η γνώση λυπηρών καταστάσεων έτσι ώστε να γνωρίζω την υποχρέωσή μου στο να αντιδρώ. Πόσο μάλλον τέτοιες εποχές όπου το άγριο και το άδικο έχει εισέλθει και εντός των συνόρων της Ευρώπης –της κοιτίδας του πολιτισμού και των μεγάλων ιδεών.

Η ιστορία σας μιλάει για τη φρικτή εκμετάλλευση δυο Αραβόπουλων σε εμπόλεμη ζώνη που για να επιβιώσουν υφίστανται βιασμό. Δυστυχώς όμως αυτά τα τραγικά συμβαίνουν και σε ευνομούμενες χώρες …

Πουθενά μέσα σε όλο το κείμενο δεν αναφέρω τον τόπο όπου ζούνε οι ήρωές μου. Όπως και δεν ονομάζω τον άλλον τόπο, αυτόν που ο Άλεχ καταφεύγει ως πολιτικός πρόσφυγας. Ηθελημένα βέβαια έκανα κάτι τέτοιο. Γιατί τέτοια γεγονότα, η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, η σεξουαλική εκμετάλλευση των νέων , δυστυχώς, είναι πλέον κάτι το παγκόσμιο. Και θα ήθελα ακόμα ο αναγνώστης μου να πρόσεχε πως ενώ ο πρώτος τόπος όπου ζούνε η Ρεγγίνα και ο Άλεχ είναι χώρα με δικτατορικό καθεστώς, ο άλλος τόπος όπου καταφεύγει ο Άλεχ έχει δημοκρατία. Κι όμως το ίδιο γεγονός θα συμβεί και στους δυο αυτούς τόπους. Βέβαια, κατανοώ το ότι οι περισσότεροι αναγνώστες μου κάπου τοποθετούν τους ήρωες σε αραβική χώρα. Μπορεί να μην έγραψα για μια συγκεκριμένη περιοχή, αλλά για λόγους αφηγηματικής ενδυνάμωσης, κάτι άφησα να υπαινίσσεται.

Σε ένα από τα ταξίδια σας στον κόσμο «ανταμώσατε »–λέτε –την Ρεγγίνα και τον Άλεχ. Μιλήστε μας για αυτό …

Με πολλούς τρόπους μπορεί κάποιος να ταξιδέψει. Ένας από αυτούς είναι και η λογοτεχνία, ένας άλλος είναι ο κινηματογράφος. Έχω κατά καιρούς διαβάσει βιβλία με παρόμοιο θέμα. Έχω, όμως, εδώ και δέκα περίπου χρόνια δει και πολλές ταινίες από χώρες της Ασίας ή της κεντρικής / ανατολικής Ευρώπης. Τις ταινίες αυτές τις παρακολούθησα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους Ολυμπίας. Ένα ιδιαίτερα σημαντικό φεστιβάλ, όπου όλες οι ταινίες του έχουν να κάνουν με τα παιδιά και τους νέους. Ανάμεσα σε αυτούς τους ήρωες των ταινιών, υπήρξαν κάποιοι που στάθηκαν η πρώτη ύλη για να πλάσω τη δικιά μου Ρεγγίνα, τον δικό μου Άλεχ, τους δικούς μου Σαπίτ και Ταπίτ, αλλά και τους δικούς εμπόρους λευκής σάρκας.

Τα βιβλία σας «Οι δυο τους και οι άλλοι δύο», « Ανίσχυρος άγγελος», «Ροκ ρεφρέν» μιλούν για νεαρά παιδιά. Έχω όμως την αίσθηση ότι διαβάζονται κυρίως από μεγάλους …

Μα όλα τα βιβλία μου που έχουν εκδοτικά ενταχθεί στην κατηγορία «Λογοτεχνία για νέους» είναι μυθιστορήματα που άνετα μπορεί κάποιος ενήλικας όχι μόνο να τα διαβάσει, αλλά και να τα ευχαριστηθεί. Η λογοτεχνία δεν έχει ηλικιακούς περιορισμούς. Απλώς εδώ τα κεντρικά πρόσωπα είναι νέοι και η οπτική των έργων διαθέτει κάτι το νεανικό. Μακάρι, λοιπόν, να διαβάζονται και από μεγάλους, όπως μου λέτε. Καλό θα τους κάνει… Πάντως από νέους σίγουρα διαβάζονται, αν κρίνω από τα γράμματα εφήβων που παίρνω και από τις προσκλήσεις που δέχομαι για να συναντηθώ μαζί τους.


Όλες σας όμως οι ιστορίες βγάζουν στο τέλος… Γεύση πικραμύγδαλου. Εκτός της Ρεγγίνας της τελευταίας που μόνο δάκρυα έβγαλε …

Κλάψατε; Λοιπόν, το κλάμα του αναγνώστη μου θα ήθελα να είναι ο προπομπός μιας επανάστασης. Ενός «ποτέ πια!»… Ένα βιβλίο -το πιστεύω- δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Αλλά ένα βιβλίο – κι αυτό το πιστεύω- μπορεί να αλλάξει έναν άνθρωπο. Καθόλου αμελητέα μια τέτοια αλλαγή

Όταν βάζετε τελεία στο τελευταίο κεφάλαιο κάθε γραπτού σας αφήνετε πίσω τους ήρωες σας η ακόμα σας συντροφεύουν και μετά…

Ακολουθούν τους δρόμους τους. Ζούνε τις ζωές τους. Τις περισσότερες φορές χωρίς να με ρωτούνε και να μου ζητάνε τη γνώμη μου… Αλλά εγώ δεν τους ξεχνώ και θέλω να πιστεύω πως μήτε εκείνοι με ξεχνούνε…

Αναφέρεστε συχνά στους φίλους σας. Προφανώς παίζουν σπουδαίο ρόλο στην ζωή σας..

Οι δικοί μου άνθρωποι –οικογένεια και φίλοι- είναι η καθημερινότητά μου. Η πηγή των συναισθημάτων μου.

Κλείνοντας Ετοιμάζετε κάτι καινούργιο;

Ναι. Έχω ετοιμάσει το τρίτο βιβλίο του περίφημου «Αδελφού της Ασπασίας», του Δαμιανού και ακόμα δύο βιβλία μιας νέας σειράς ιστοριών που αν και για παιδιά, νομίζω πως θα αγγίζουν και τους μεγάλους. Δυο νέοι, λοιπόν, ήρωες με συντροφεύουν –ο Μανόλο και ο Μανολίτο, ένας ηλικιωμένος κύριος και ένα ανήσυχο αγόρι. Με μυούν σε ιστορίες ανακάλυψης –όχι εφευρέσεων, μα συναισθημάτων.


Τίνα Πανώριου


Ραδιοτηλεόραση, 10-02-2012

1.3.12

www.i-read.i-teen.gr - Ένα αληθινό Site για εφήβους




Η μόδα της εποχής επιτάσσει πολύ χρόνο στον υπολογιστή, οι εκδόσεις Πατάκη, όμως, βρήκαν τρόπο να συνδυάσουν την τεχνολογία και το…παραδοσιακό διάβασμα δημιουργώντας έναν ιστότοπο που αναφέρεται στο εφηβικό - νεανικό βιβλίο. Στο site http://www.i-read.i-teen.gr/ που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για νέους κι εφήβους, μπορεί κανείς να βρει πληροφορίες για βιβλία και συγγραφείς και να γράψει την άποψη του. Αν ρίξετε μια ματιά θα δείτε πως έχουν ανέβει ήδη αρκετά posts για θεατρικές παραστάσεις και εκδόσεις. Στα σχέδια των εκδόσεων Πατάκη είναι να εμπλουτίσουν το site με μουσικά, κινηματογραφικά, αθλητικά events αλλά κι ένα forum για το βιβλίο. Οι ίδιοι οι έφηβοι είναι όμως αυτοί που θα διαμορφώσουν -με τις επιλογές τους- αυτό το πρωτότυπο site.

28.2.12

"Φεύγω" -ότι γράφτηκε σε ένα blog μέσα σε ένα χρόνο



Λοιπόν, μπορεί να έχω δει να κυκλοφορούνε πάνω από 60 βιβλία που έχουν ως όνομα συγγραφέα το δικό μου όνομα, αλλά πιστέψτε με πως η αίσθηση να βλέπεις να κυκλοφορεί ένα βιβλίο που το έγραψε ένας άλλος, αλλά που αυτός ο άλλος είναι το πιο κοντινό σου πρόσωπο –ε, τότε, αυτή η αίσθηση είναι ιδιαίτερα περίεργη.
Ο δικός μου άνθρωπος, το δικό του βιβλίο και στη συνέχεια όλοι οι άλλοι –εσείς και όσοι ακόμα έχουν διαβάσει το μυθιστόρημα- γίνονται ένας κόσμος που δεν μπορώ να ελέγξω.
Κι όμως, υπήρξα εκείνος που είδα βήμα το βήμα να παίρνει σάρκα και οστά –χάρτινα σάρκα και χάρτινα οστά- η Ρόζα, η ηρωίδα του «Φεύγω». Τόσο κοντά μου συντελέστηκε η γέννησή της, τόσο είχα μια προσωπική άποψη για κείνη, ώστε ξαφνιάστηκα όταν διάβασα την απάντηση της Κώστιας στην ερώτηση της συνέντευξης που η Ειρήνη Σπυριδάκη της πήρε για το διαδικτυακό περιοδικό ArtMag

- Ποια είναι η Ρόζα, η ηρωίδα του καινούργιου σας βιβλίου. Πως θα την περιγράφατε;


Η Ρόζα η κεντρική ηρωίδα του τελευταίου μυθιστορήματος μου, του ''Φεύγω'', είναι μια γυναίκα με πολλαπλά πρόσωπα, μια διχασμένη προσωπικότητα σε συνεχή σύγκρουση με τον εαυτό της και το περιβάλλον της που την καταπιέζει. Μπαινοβγαίνει με άνεση στους ρόλους που ηθελημένα παίζει εναλλάσσοντας την κατ' επίφαση συνετή και υπάκουη Ρόζα, με την άλλη Ρόζα την επαναστατημένη, την γεμάτη πάθη, αδιέξοδα και ανατροπές στη ζωή της. Που τολμά ν' αγγίζει τα όρια της, ν' αμφισβητεί πρόσωπα και καταστάσεις, να στήνει παιχνίδια στους άλλους αλλά και στην ίδια της τη ζωή. Μια γυναίκα που μέσα από την συνεχή τάση της για φυγή αναζητά να κατακτήσει την εσωτερική της ελευθερία.

Ώστε έτσι, λοιπόν, Κώστια;… Το μυθιστόρημα που έγραψες και που αφιέρωσες στον Μάνο, σ΄ ένα Μάνο που πίστεψα πως ήμουνα εγώ… Και που το πιθανότερο σωστά το πίστεψα… Πάντως αυτό το μυθιστόρημα που μέρες και νύχτες το συζητούσαμε συμφωνώντας άλλοτε κι άλλοτε διαφωνώντας, άλλοτε βάζοντας και την Πόλυ Μηλιώρη στο παιχνίδι κι άλλοτε ζητώντας από τον Θανάση Τριαρίδη να μας επιβεβαιώσει πως τα λόγια που είχε εσύ διαλέξει ως μότο της αρχής:
Αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι λογαριάζουν για φανταστικό και απίθανο είναι για μένα η πιο βαθιά πραγματικότητα
ήταν του Ντοστογιέφσκι… Πάντως αυτό το μυθιστόρημα πρέπει να αποδεχτώ πως είχε να κάνει με τη ζωή μιας γυναίκας που έστηνε παιχνίδια στους άλλους…
Στους άλλους;… Και σε μένα;
Πιάνω και πάλι το βιβλίο, και διαβάζω την πρώτη του κιόλας φράση – Φεύγει η Ρόζα.
Και τότε δεν μπορώ παρά να θυμηθώ αυτό που μεταξύ άλλων σου είχε γράψει η υπέροχη φίλη, η τόσο απροσδόκητα χαμένη… Την φίλη και συγγραφέα Άννα Γκέρτσου – Σαρρή θυμάμαι και αν μπω στο blog του «Φεύγω», ανακαλύπτω τα λόγια της και τα αντιγράφω:

Η πρώτη κιόλας πρόταση, Φεύγει η Ρόζα..., δημιουργεί σκεπτικισμό. Οι λέξεις έχουν προσεγμένη (ή αυθόρμητη;) διάταξη. Γιατί Η Ρόζα φεύγει αποτελεί απλή δήλωση, ενώ Φεύγει η Ρόζα... είναι πολυσήμαντη. Υποκρύπτει πολλές πιθανότητες: Θλίψη για το τι αφήνει πίσω της. Άνοιγμα σε νέους ορίζοντες. Ελπίδα για καινούργιες προοπτικές. 'Η και θρίαμβο για μια απόφαση.

Μας λείπει η καθαρή και συνετή σκέψη της Άννας. Κι εγώ τώρα θέλω –έτσι όπως έχω μπλεχτεί ξανά και ένα χρόνο μετά από τότε που πίστεψα πως είχα ξεμπερδέψει μαζί του- θέλω, λοιπόν, τώρα εγώ να ταξινομήσω το βιβλίο που έγραψε η γυναίκα που αγαπώ, με την αντικειμενικότητα που συνήθως διαβάζω όχι μόνο τα βιβλία των άλλων, μα και τα δικά μου. Αλλά τα δικά σου; Το δικό σου Κώστια;
Και με το ποντίκι ανεβοτατεβάζω της σελίδες του blog, πολλοί, πολλές πιο σωστά σου γράψανε και μπορεί όσα παρατηρήσανε εμένα να με βοηθήσουν σε κάτι…
Όπως ας πούμε αυτό που έχει γράψει η Άντα Κάτσίκη – Γκίβαλου:

Το θέμα διέτρεχε τον κίνδυνο να "κυλήσει" στο μελό.Κατάφερες το εντελώς αντίθετο ,να το μετατρέψεις σε κείμενο που προκαλείτο στοχασμό και την ενδοσκόπηση

Α, ώστε έτσι, λοιπόν!... Θρίαμβο από τη μια και ενδοσκόπηση από την άλλη… Όχι, Κώστια! Η δεύτερη ανάγνωση μου δεν σου υποκύπτει τόσο έυκολα.
Σε ανιχνεύω και επειδή γνωρίζω με τι πάθος αναζητούσες τα λόγια άλλων να περιγράψουν την ηρωίδα σου, σε αυτά κι εγώ καταφεύγω...
Δεν θα εξοικειωθώ ποτέ με το κορμί μου – φράση του Λέοναρντ Κοέν.
Που φαίνεται πως καθόλου αστόχαστα δεν την είχε επιλέξει. Καθόλου… Να που με τα δικά της λόγια το έχει επισημάνει και η Πέρσα Κουμούτση:

Το βιβλίο της Κώστια είναι ένα ταξίδι αυτεπίγνωσης.Κάθε νέα φυγή της Ρόζας είναι και ένα σκαλοπάτι προς την αυτογνωσία και ένα βήμα μακριά από τα διλήμματα της εποχής. Σκοντάφτει αρκετές φορές, ώσπου επιτέλους ανακαλύπτει την ύπαρξη του πραγματικού της εαυτού.

Ξέρεις Κώστια… Θέλω κάτι εδώ μπροστά σε όλους να εξομολογηθώ. Πολλές φορές έχω παίξει μαζί σου. Συγγραφικά εννοώ. Υπονοώντας πολύ συχνά πως ηρωίδες μου έχουν δικά σου στοιχεία. Και ήξερα πως χωρίς να μας το λένε, αρκετοί από όσους αναγνώστες μου τύχαινε και να μας γνωρίζουν, θα φανταζόντουσαν πολλά για σένα και για μένα. Κι εσύ νομίζω πως αποδείχτηκες πολύ πιο μαστόρισσα σε αυτό το παιχνίδι… Έστησες ένα αλλόκοτο τρίο και να που η Κωστούλα Τωμαδάκη, καθώς αναζητά την ταυτότητα του τρίτου προσώπου γράφει γι αυτό και βάζει αναγκαστικά το δεύτερο –που ίσως κάποιοι να το ταύτισαν μαζί μου- σε θέση αναμονής εντός των παρασκηνίων:

Τι ψάχνει να βρει στο Νικόλα; Καθώς διάβαζα το ``Φεύγω``, Είχα την αίσθηση ότι αυτός ο χαρακτήρας είναι περισσότερα πρόσωπα και ικανοποιεί διαφορετικές ανάγκες της Ρόζας. Είναι κάπως έτσι;
Ο Νικόλας είναι το εισιτήριο της Ρόζας για μια νέα φυγή, αυτή τη φορά από όσα σηματοδοτεί ο γάμος της με τον Φλάβιο. Ωστόσο, είναι και το άλλοθι της για να καθυστερήσει όσο ακόμη μπορεί το πέρασμα της από την ανεμελιά της νιότης στην αλλοτρίωση της ωριμότητας και ότι αυτή συνεπάγεται. Συχνά η Ρόζα αναρωτιέται "Τι είναι τελικά γι’ αυτήν ο Νικόλας". Ο μικρός αδελφός που δεν είχε ποτέ; Ο γιος που δεν θέλησε ν’ αποκτήσει; Ο ακίνδυνος αντίζηλος του Φλάβιου; Κάθε ένα χωριστά και όλα μαζί. Μα κυρίως το όχημα μιας φυγής.


Ένα καλό μυθιστόρημα πάντα καταφέρνει να κάνει τον αναγνώστη του να αναζητά πίσω από τα ονόματα των ηρώων του, ποια άλλα κρύβονται. Να θέλει να πιστέψει πως γεγονότα και συναισθήματα δεν είναι μόνο προϊόντα συγγραφικής φαντασίας, αλλά και κάποιες ρίζες με αλήθειες διαθέτουνε. Λοιπόν, κοίτα να δεις που έγραψες ένα τόσο καλό μυθιστόρημα που ακόμα κι εμένα που όλα σου τα γνωρίζω και όλα τα δικά μου τα ξέρεις, ακόμα κι εμένα λέω με έκανε να αρχίσω να ψάχνω αντιστοιχίες των ηρώων σου με ανθρώπους με τους οποίους σε είδα να συνομιλείς ή να τους σφίγγεις το χέρι.
Μα γιατί ξαφνιάζομαι; Ως ο πρώτος αναγνώστης σου το ήξερα καλά πως είχες ένα καλό μυθιστόρημα γράψει.. Κι άλλωστε στο περιοδικό ΔΙΑΒΑΖΩ, η Έλσα Καραγιαννοπούλου, το έχει υπογραμμίσει:

Υποβλητικό μυθιστόρημα. Σαν θεατρική παράσταση με τίποτ’ άλλο πάνω στη σκηνή∙ μόνο τους τρεις πρωταγωνιστές και την τέταρτη φωνή, την «άλλη» Ρόζα, αυτήν που την επισκέπτεται με το άσπρο φόρεμα. Ένας νοητός σταυρός, ένα σταυροδρόμι που μόνο κύκλους κάνει γιατί δεν μπορεί να οδηγήσει πουθενά αλλού∙ ο ένας θα πέφτει πάνω στον άλλο.
Παίζει με τους τρεις ήρωες και με τα τρία θέματα όπως έκαναν παλιά οι γελωτοποιοί που μπορούσαν να ζογκλάρουν ώρες ατελείωτες και να μην τους πέσει τίποτα κάτω. Και στο τέλος, τα πιάνει όλα στο χέρι της, σταματά και με μια μικρή υπόκλιση αποχωρεί αφήνοντας το έργο της σαν πέρασμα μπρος από τα μάτια σου. Φεύγει…

Θα μου επιτρέψεις καλή μου να φανερώσω στους φίλους που είναι σήμερα κοντά σου, πως αυτές οι τελευταίες προτάσεις της κριτικού, ιδιαίτερα σου αρέσανε. Υπονοούσαν την σωστή συνύπαρξη τεχνικής και μαγείας.
Κι έτσι είναι. Πρέπει να το ομολογήσεις στον ίδιο σου τον εαυτό (ξέχνα για μια στιγμή την έμφυτη διακριτικότητά σου) πως έχεις ταλέντο.
Κι άλλωστε, να το βλέπω και στο blog σημειωμένο, από την πρώτη που δημοσίευσε την άποψή της, τη Λένα Μαντά:

Διάβασα το βιβλίο σχεδόν μέσα σε μια μέρα. Είναι η πρώτη φορά που διαβάζω βιβλίο της κ. Κοντολέων, ενώ την ίδια την έχω γνωρίσει και είναι ένας άνθρωπος με έμφυτη ευγένεια και ιδιαίτερη γλύκα. Αυτή που αναδύεται από το βιβλίο της. Δεν είναι ένα εύπεπτο μυθιστόρημα που το ξεχνάς την άλλη στιγμή. Όσο κι αν το θέμα του μοιάζει περίεργο, κάνει τον αναγνώστη να σκεφτεί και να επαναπροσδιορίσει δικές του σκέψεις. Αγάπη σημαίνει εγκλωβίζω;

Είναι μερικές λέξεις που προκαλούν ενοχές. Αγάπη σημαίνει εγκλωβίζω;… Να που ακόμα –ένα χρόνο μετά- η μαγεία της γραφής σου με εξαναγκάζει να βλέπω πάντα τον εαυτό μου ως το πρότυπο πάνω στο οποίο έπλασες τον Φλάβιο…
Αλλά κάτι τέτοιο δεν μπορώ μήτε να το πιστέψω, μήτε και να το αποδεχτώ. Λογοτεχνία έκανες, μυθιστόρημα γραμμένο από σένα διαβάζω και μάλιστα τέτοιας ποιότητας που η αναγνωρισμένου κύρους κριτικός Ελένη Γκίκα, στη στήλη της στο Έθνος, το έγραψε ξεκάθαρα

Η Κώστια Κοντολέων, κατορθώνει, τελικά, να υπογράψει ένα υποδειγματικό μυθιστόρημα για την αλήθεια και την ψευδαίσθηση του έρωτα, αλλά πάνω απ' όλα για την αντιφατική γυναικεία φύση, για τα προσωπεία και το πρόσωπο που φορτώνεται μια γυναίκα από παιδί, για την ελευθερία που είναι κατάσταση εσωτερική και γι' αυτό τόσο δύσκολα κατακτιέται από τους πάντες.
Το αποτέλεσμα, η αιώνια γυναικεία κραυγή. Να μην ανήκει αλλά να διεκδικεί συνεχώς η ίδια την ίδια της τη ζωή και ο έρωτας που είναι κατάκτηση ολοκληρωτική, η ζωή και το ερωτικό πάθος που γίνεται τέχνη.


Βάζει, λοιπόν, τα πράγματα στη θέση τους η Ελένη. Αλλά… Αλλά το μυθιστόρημά σου το είπες «Φεύγω»… Κι ο Ντύρερ είχε κάποτε σημειώσει κι εσύ το αντέγραψες Κλέφτες των έργων και της ψυχής των άλλων κρατηθείτε μακριά…

Κρατηθείτε μακριά… Διαφορετικά… Φεύγω!
Με τρομάζεις Κώστια! Και τρομάζω ακόμα περισσότερο καθ.ως διαβάζω το τι σου είχε στείλει η Πασχαλία Τραυλού:

Φεύγω... Το ρήμα της απόγνωσης. Το απόσταγμα της ανάγκης για μια νέα αρχή και συνάμα η λέξη που δηλώνει την παραίτηση από μια εξάρτηση που έχει τσακίσει τα όρια της ψυχής. Αλλά και το ρήμα της ελευθερίας. Της εξόδου από την όποια φυλακή, τη φυγή από τις συμβάσεις, από τα λάθη, από τα όρια, από το τέλμα...
Δε θα μπορούσε να υπάρχει ιδανικότερος τίτλος γι‘ αυτό το μυθιστόρημα, καθώς δίνει το στίγμα με απόλυτη ακρίβεια του ψυχικού αδιεξόδου και της πνευματικής διαδρομής που διανύει η κεντρική ηρωίδα του, η Ρόζα.


Υπάρχουν μερικές στιγμές που κάποια λόγια άλλων αποκτούν μια ξεχωριστή σημασία για τον καθένα μας.
Και καθώς εγώ έχω απόλυτα εγκλωβιστεί στη δυναμική των όσων κρύβονται μέσα στις φράσεις σου (αχ και πόσο καλά το ξέρω πόσα πολλά μπορεί ένας συγγραφέας να καταχωνιάσει μέσα σε φράσεις που υποτίθεται πράγματα άλλα, ακόμα και ουδέτερα περιγράφουν!) αναζητώ στο πλούσιο υλικό του blog σου, σκέψεις και αντιδράσεις άλλων, για να ανακαλύψω, να επανεύρω την αντικειμενική θεώρηση που έχω τόσο ανάγκη, πέφτω πάνω στο σημείωμα της Γεωργίας Γαλανοπούλου και έτσι να που απεμπολώ κάθε τάση αντικειμενικότητας και ανακαλύπτω της απενοχοποίηση των συναισθημάτων:

Το μοτίβο της φυγής είναι τόσο παλιό, έχει σχεδόν την ηλικία της ίδιας της λογοτεχνίας. Όμως, αυτή εδώ η φυγή της Ρόζας --και του Φλάβιου Κομνηνού-- μέσα από τη δική σου τη νουβέλα έχει το δικό της χαρακτήρα. Ξεχωρίζει όχι τόσο γιατί η έκβασή της διαφέρει και εκπλήσσει, αλλά γιατί μέσα από μία αφηγηματική ατμόσφαιρα που θυμίζει τεχνικές ιμπρεσιονιστών ζωγράφων αφήνει περιθώρια στον αναγνώστη να ερμηνεύσει πέρα από τα όρια του αφηγήματος.

Λοιπόν, δεν υπάρχει άλλος δρόμος, άλλος τρόπος ανάγνωσης εκ μέρους μου ενός μυθιστορήματός δικού σου. Μόνο αν ενεργοποιήσω την αναγνωστική μου εμπειρία, μόνο αν καταφέρω να βάλω να συνοδοιπορήσουν η αγάπη μου για την καλή λογοτεχνία και η αγάπη μου για σένα, μόνο τότε θα χαρώ αυτά που γράφεις και –αχ, τι καλά!- θα αρχίσω να παίζω με τις υπόνοιες και να κανακεύω τις υποψίες των αναγνωστών σου, πως ένας από τους ήρωές σου ίσως να είμαι κι εγώ. Από συγγραφέας ήρωας στο βιβλίο ενός άλλου…
Όχι, μη με κατηγορήσεις κανείς –ούτε εσύ, ούτε η Πόλυ ( ο Θανάσης αμέσως θα με καταλάβαινε αν ήταν μαζί μας και τα άκουγε όλα αυτά)- μη με κατηγορήσει κανείς πως προσπαθώ να θολώσω τα νερά και να κλέψω μια παράσταση που ανήκει σε σένα.
Η Μάρω Κερασιώτη με εκείνη την ακρίβεια της ματιάς του εικαστικού και λογοτέχνη συνάμα, έχει σημειώσει κάτι πολύ σημαντικό –στο blog σου πάντα:


Η ηρωϊδα της Κώστιας Κοντολέων η άτολμη, τυφλή και μοιραία γωνία ενός ερωτικού τριγώνου «φεύγει» για 177 σελίδες. Φεύγει αποφασισμένη-και πάντα αναποφάσιστη- εγκλωβισμένη στο σχήμα που η ίδια έχει δημιουργήσει, φεύγει σε απόπειρες με ημερομηνία λήξεως που δεν οδηγούν πουθενά. Χτυπάει και χτυπιέται, πληγώνει και πληγώνεται χωρίς να σκέφτεται τις συνέπειες σε μια ηλικία που θα έπρεπε να έχει αποδεχτεί , και να έχει αγαπήσει, τον εαυτό της, τον μόνο από τον οποίο-θα έπρεπε να ξέρει ότι- δεν μπορεί να ξε-φύγει. Σε μια ηλικία που ονομάζεται λανθασμένα «ώριμη», αφού η ωριμότητα δεν είναι θέμα χρόνου αλλά νοητικών διεργασιών που δεν ολοκληρώνονται πάντοτε, θέλει να φύγει απ’ αυτά που γνωρίζει και κατέχει με προορισμό αυτά που αγνοεί και ονειρεύεται, γι’ αυτά που ο κι ο πιο ανυποψίαστος αναγνώστης ξέρει ότι δεν υπάρχουν.
Το τέλος της ιστορίας και η λύση για το μπερδεμένο κουβάρι που αποτελούν οι ήρωες της ιστορίας είναι η απόλυτη καταστροφή, το μόνο «φεύγω» που μπορεί να βάλει τέλος σε κάποια τραγικά διλήμματα: Το φεύγω που έχει προορισμό την κόλαση ή τον Παράδεισο που ο καθένας έχει μέσα του την ώρα της οριστικής αναχώρησης.

Έτσι είναι. Ο καθένας γράφει το βιβλίο που οι άλλοι τον έχουν κάνει να θέλει να γράψει και ο καθένας διαβάζει ένα βιβλίο με τον τρόπο που ο συγγραφέας του προσπαθεί να τον πείσει να το κάνει.
Και τώρα που η δικιά μου παρουσία στη βραδιά σου φτάνει στο τέλος της, άσε με να διαβάσω εδώ, τώρα στους φίλους μας όλους, ένα ακόμα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο σου, που ξέρω πως είναι κι αυτό ένα από εκείνα που περισσότερο αγαπάς –αν δεχτεί κανείς πως ο συγγραφέας αγαπά κάποιες σελίδες του περισσότερο από της άλλες.

Σελ 83-84