18.1.13

Μανόλο και Μανολίτο



Με ειδοποίησαν πως ξεκίνησαν το ταξίδι τους...
Κι εκεί κατά το τέλος Απρίλη -σαν δώρο Πασχαλιάτικο- μου είπαν να τους περιμένω.









Εικόνες: Ίρις Σαμαρτζή

από τις Εκδόσεις Πατάκη







15.1.13

Η Φιλαναγνωσία ήρθε και θα μείνει...


Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου Νέου Μαρμαρά Χαλκιδικής,  στο πλαίσιο της ώρας Φιλαναγνωσίας, ζωγράφισαν τον αγαπημένο τους ήρωα.
Με τον πιο απλό τρόπο -τον τρόπο των παιδιών και των δασκάλων τους - η απάντηση προς κάθε υπεύθυνο δόθηκε.

8.1.13

Δύο ιστορίες, δύο ονόματα, ένα πρόσωπο



«Δε με λένε Ρεγγίνα…. Άλεχ με λένε»... 
...Δύο ιστορίες, δύο ονόματα, ένα πρόσωπο. Το πρόσωπο της εκμετάλλευσης, του εξαναγκασμού, της ανημποριάς. Εφηβικό πρόσωπο, μεγαλωμένο με αγάπη και αρχές σε οικογένειες σαν όλες τις άλλες. Βασίλισσα σημαίνει το Ρεγγίνα σε μια άλλη γλώσσα, έτσι τη φώναζε ο πατέρας που τη λάτρευε. Μέχρι χθες. Πριν τον πόλεμο, πριν την ανεργία, πριν ο ίδιος φύγει από τη ζωή, πριν η μητέρα φύγει κι αυτή εξαιτίας της ανέχειας και τη φτώχιας, πριν αφήσει μόνα τους τα ανήλικα παιδιά της, πριν η ίδια η Ρεγγίνα αρνηθεί το όνομά της εξαναγκασμένη στην σεξουαλική εκμετάλλευση, θύμα των συνθηκών που ο κοινωνικός αποκλεισμός δημιουργεί, θύμα του επιτήδειου που κερδίζει εις βάρος της. Πριν το αρνηθεί η ίδια θέλοντας να κρατήσει αμόλυντο το παρελθόν της.

«Δε με λένε Ρεγγίνα…. Άλεχ με λένε» δύο ιστορίες, δύο ονόματα, ένα πρόσωπο.
Προστάτης σημαίνει το Άλεχ σε μια άλλη γλώσσα, όνομα που του έδωσε ο πατέρας, «Άλεχ, αυτός που προστατεύει, ένας αρχηγός σωστός, ας πούμε…». Πόλεμος, προσφυγιά, στρατόπεδο προσφύγων, θάνατος του πατέρα, η μητέρα χάνει τα λογικά της και ο Άλεχ, που το όνομά του σημαίνει προστάτης, πρέπει να προστατεύσει την αδύναμη μητέρα, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων όπως ο πατέρας τού είχε διδάξει. Όταν θα εξαναγκαστεί να δεχτεί τον απόλυτο εξευτελισμό του, υποκύπτοντας στις σεξουαλικές ορέξεις του Κοσάρ, εκείνος θα πείσει τον εαυτό του πως ό,τι κάνει δεν είναι συμβιβασμός αλλά μια πράξη προστασίας αυτών που έχουν την ανάγκη του.

«Δε με λένε Ρεγγίνα…. Άλεχ με λένε» δύο ιστορίες, δύο ονόματα, ένα πρόσωπο: Το πρόσωπο των θυμάτων της εμπορίας και της εκμετάλλευσης που υπάρχει και δεν θέλουμε να το δούμε, που υπάρχει και πολλές φορές το ενισχύουμε με την αδιαφορία και την εθελοτυφλία που η βολεμένη μας ζωή δημιουργεί, μια ζωή που αρέσκεται στο βίωμα μιας βάρβαρης ιδιώτευσης. Ο λόγος είναι απλός και μεστός γραμμένος με πολύ ευαισθησία ιδιαίτερα σε σημεία της ιστορίας που θεωρούνται «σκληρά» ακόμα και για έναν ενήλικα. Ωστόσο, υπάρχει η αίσθηση ότι ο συγγραφέας έχει αφήσει ένα παράθυρο ανοιχτό, κι αυτό το παράθυρο είναι η αγάπη που γεννήθηκε μεταξύ των δύο παιδιών στην αρχή της ιστορίας. Η αμοιβαία αγάπη και η σκέψη του ενός για τον άλλον.
Δύο παιδιά, δύο έφηβοι, ίδια ιστορία. Ένα βιβλίο γραμμένο για εφήβους από έναν συγγραφέα που δεν μετρά τα λόγια του, δεν χαϊδεύει τα αυτιά, έναν βιβλίο που συγκλονίζει και ταρακουνά. Ένα λογοτεχνικό βιβλίο που ευαισθητοποιεί κοινωνικά πάνω στο θέμα της παράνομης διακίνησης και της σεξουαλικής εκμετάλλευσης των παιδιών και των εφήβων, την παραβίαση των δικαιωμάτων τους καθώς και για την ανάγκη της ύπαρξης ενός κοινωνικού κράτους που θα τα υποστηρίξει αλλά και δεν θα επιτρέψει σε κανέναν να τα εκμεταλλευτεί.  Που ενημερώνει τους νέους για το θέμα, που βοηθά στη διαμόρφωση μιας κοινωνικής ανθρωπιστικής συνείδησης σε σχέση με τον κοινωνικό αποκλεισμό, την ζωή και τις συνθήκες επιβίωσης στα στρατόπεδα προσφύγων, ένα βιβλίο που συμβάλλει στην κατάρριψη των στερεοτύπων όσον αφορά στην εικόνα που έχουμε ως κοινωνία για πολλά από τα νεαρά άτομα που εκδίδονται και που υπήρξαν πρωτίστως αυτά θύματα αυτής της ζωής που δεν επέλεξαν να ζήσουν. Παιδιά και νεαρά άτομα που κουβαλούν τη δική τους ιστορία, τις δικές τους αγαπημένες θύμησες από τις οικογένειές τους και μια πραγματικότητα του παρόντος τους πολύ διαφορετική από αυτή που ονειρεύτηκαν να έχουν.


Αγγελική Γαβριέλλα Σαμψωνίδου

Κοινωνιολόγος – Δημοσιογράφος
ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων
Τομέας Επικοινωνίας και Ευαισθητοποίησης

30.12.12

«Το κουμπί και το φόρεμα»




Σωτήρης Δημητρίου

«Το κουμπί και το φόρεμα»
Διηγήματα
Εκδόσεις Πατάκη

Νομίζω πως ο Σωτήρης Δημητρίου μπορεί χωρίς την όποια αμφιβολία να διεκδικήσει τον τίτλο του πλέον σημαντικού σύγχρονου έλληνα διηγηματογράφου.
Από βιβλίο σε βιβλίο (πάντα ολιγοσέλιδα τα βιβλία του είτε είναι συλλογές διηγημάτων είτε νουβέλες) κατακτά ολοένα και πιο λεπτών αποχρώσεων δυνατότητες περιγραφών της καθημερινότητας καθημερινών ανθρώπων.
Ξεκινώντας την ανάγνωση ενός δικού του βιβλίου –και ας μείνουμε σε αυτήν την τελευταία του συλλογή σύντομων πεζών- πρέπει να είσαι προετοιμασμένος πως θα σου αποκαλυφθούν οι κρυφές πτυχές σκέψεων και συναισθημάτων ανθρώπων που αν και ζούνε δίπλα σου, εντούτοις δεν τους γνωρίζεις.
Ο Δημητρίου γνωρίζει να παρατηρεί τους άλλους. Κινείται σχεδόν αθέατος ανάμεσά μας και στη συνέχεια κλείνεται μέσα στο δικό του χώρο και αναζητά τις λέξεις που με τη βοήθειά τους θα καταγράψει τα ευρήματα.
Μανιώδης συλλέκτης φράσεων που σχηματίζουν εικόνες-
Και τώρα έστεκαν κι οι δυο στα ακροδάχτυλα, σαν τα πετεινάρια
Εικόνες που σε στέλνουν σε πρωτόγνωρες απόψεις –
Λίγο πριν την πλατεία, σ΄ ένα χαμηλό περβάζι είδε ένα βιβλίο, προσεκτικά τοποθετημένο, με την μορφή αγίου.
Απόψεις που σου αλλάζουν τη ροή της σκέψης –
Αφόπλιζε τους ανθρώπους. Έμενε στην σκέψη τους πολύ παραπάνω απ΄ το συνηθισμένο.
Τριάντα δύο –αν τα μέτρησα σωστά- μικρά διηγήματα, άλλοτε αθηναϊκά, άλλοτε της επαρχίας, κάποια της ψυχής.
Μικρά διαμάντια ύφους, σκέψεων και λογοτεχνικής υπόστασης.

25.12.12

Πύργος: Θερμή φιλοξενία στον συγγραφέα Μάνο Κοντολέων


Μια ξεχωριστή εμπειρία έζησαν οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Πύργου, λίγο τη λήξη των μαθημάτων τους για τα Χριστούγεννα. Είχαν τη χαρά να συναντηθούν με τον συγγραφέα Μάνο Κοντολέων και μαζί να διαβάσουν και να μιλήσουν για τα βιβλία του και κυρίως για το «κόκκινο καραβάκι  κόκκινο ποδήλατο».
Οι μαθητές επεφύλαξαν θερμή υποδοχή στον Μάνο Κοντολέων, που επισκέφθηκε το 1ο Δημοτικό Σχολείο Πύργου στο πλαίσιο του προγράμματος «Φιλαναγνωσίας». Ο διευθυντής του σχολείου Αναστάσιος  Αναστόπουλος, στην προσφώνηση του εξήρε το έργο του Μάνου Κοντολέων, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες συγγραφείς.

Η συνάντηση με τους μαθητές

Ο Μάνος Κοντολέων έγινε δεκτός με ενθουσιασμό από τους μαθητές της  Δ΄ και Ε΄ τάξης, καθώς και από τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, Χαράλαμπο Διαμαντόπουλο, Ευγενία Ηλιοπούλου, Αμαλία  Θανοπούλου, Μάντω Αγγελοπούλου, Αθανασία Παπαδάκη, Ελευθερία Νιβουρλήκαθώς και τις υπεύθυνες της Φιλαναγνωσίας, Αντωνία Αντωνοπούλου και Ελένη Κουνέλη, οι οποίοι επιμελήθηκαν την παρουσίαση του συγγραφέα με επικεφαλής τον διευθυντή του Σχολείου κ.Αναστόπουλο.


Έγινε ιδιαίτερη μνεία στο έργο και στην ιστορία της UNISEF καθώς  και στην πραγματικότητα που ζει η χώρα μας, η οποία από χώρα αποστολής μεταναστών έγινε χώρα υποδοχής. Οι μαθητές, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον συγγραφέα και να του απευθύνουν τις ερωτήσεις τους.
Ο ίδιος έκανε αναφορά στην προσφορά της UNISEF καθώς μέρος των εσόδων του βιβλίου του «κόκκινο καραβάκι  κόκκινο ποδήλατο», θα διατεθεί  στο έργο της UNISEF, ενώ επισήμανε τη βοήθεια και συμβολή του σχολείου στον τηλεμαραθώνιο της ΝΕΤ.
Το «κόκκινο καραβάκι  κόκκινο ποδήλατο» οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να το απολαύσουν, στα πλαίσια της Φιλαναγνωσίας, μέσα στην τάξη και να γνωρίσουν παρέα με τον μικρό Μάνο του βιβλίου την ύπαρξη παιδιών που έχουν ανάγκη τη βοήθειά μας.

Ο συγγραφέας έτυχε θερμής υποδοχής από τους μικρούς μαθητές  της Δ΄ 3 τάξης,  που τουπρόσφεραν δώρα αγάπης και τον δέχτηκαν στη γωνιά ανάγνωσης που είχαν δημιουργήσει στην τάξη τους. Ο συγγραφέας υπέγραψε σελιδοδείκτες που είχαν φιλοτεχνήσει με τη βοήθεια της δασκάλας τους, Ελευθερίας Νιβουρλή και της καθηγήτριας της Πληροφορικής, Μέβης  Ζερδεβάενώ τα παιδιά, τον αποχαιρέτησαν με ένα τραγούδι αφιερωμένο σε όλα τα παιδιά της γης.






Θερμή υποδοχή στο συγγραφέα Μάνο Κοντολέων



Στα πλαίσια του 15ου Διεθνούς 
Φεστιβάλ  Κινηματογράφου Ολυμπίας
για Παιδιά και Νέους ,         
 ο συγγραφέας  Μάνος Κοντολέων,
την Παρασκευή  7 Δεκεμβρίου,

επισκέφθηκε το 1ο δημοτικό σχολείο Πύργου
και έγινε δεκτός με ενθουσιασμό
από τους μαθητές της  Δ΄ και Ε΄ τάξης,
καθώς και από τους εκπαιδευτικούς των τάξεων,
Λάμπη Διαμαντόπουλο, Ευγενία Ηλιοπούλου,
Αμαλία  Θανοπούλου, Μάντω Αγγελοπούλου,
Αθανασία Παπαδάκη, Ελευθερία Νιβουρλή
καθώς και τις υπεύθυνες της φιλαναγνωσίας,
Αντωνία Αντωνοπούλου και Ελένη Κουνέλη,
οι οποίοι επιμελήθηκαν την παρουσίαση του συγγραφέα
μαζί με το διευθυντή του σχολείου κ. Αναστάσιο  Αναστόπουλο.  

Έγινε ιδιαίτερη μνεία στο έργο
και στην ιστορία της   UNISEF  
καθώς  και στην πραγματικότητα που ζει η χώρα μας,
η οποία από χώρα αποστολής μεταναστών  
έγινε χώρα υποδοχής . 
Οι μαθητές παρακολούθησαν βίντεο σχετικά
με τις δράσεις της UNICEF.

Οι μαθητές , μαζί με τους  εκπαιδευτικούς,
είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον συγγραφέα
και να του απευθύνουν τις ερωτήσεις τους.
Ο ίδιος έκανε αναφορά στην προσφορά της  UNISEF
 καθώς μέρος των εσόδων του βιβλίου του
«Κόκκινο καραβάκι   κόκκινο ποδήλατο»,
θα διατεθεί  στο έργο της UNISEF
και επισήμανε τη δική μας βοήθεια και συμβολή
στον τηλεμαραθώνιο  της ΝΕΤ 
τη Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου.


Το  «Κόκκινο καραβάκι  κόκκινο ποδήλατο»
οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να το απολαύσουν ,
στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας,
και μέσα στην τάξη
και να γνωρίσουν παρέα με τον μικρό Μάνο του βιβλίου
 την ύπαρξη παιδιών
 που έχουν ανάγκη τη βοήθειά μας.


Ο συγγραφέας έτυχε θερμής υποδοχής
από τους μικρούς μαθητές  της Δ3 τάξης,  

που του πρόσφεραν δώρα αγάπης
και τον δέχτηκαν στη γωνιά ανάγνωσης
που είχαν δημιουργήσει στην τάξη τους.
Ο συγγραφέας υπέγραψε σελιδοδείκτες
 που είχαν φιλοτεχνήσει
με τη βοήθεια της δασκάλας τους , Ελευθερίας Νιβουρλή
 και της δασκάλας   της Πληροφορικής, Μέβης  Ζερδεβά.

Οι μαθητές τον αποχαιρέτησαν
μ’  ένα τραγούδι αφιερωμένο
σ’ όλα τα παιδιά της γης.
 

Ελευθερία Νιβουρλή




20.12.12

Βιβλίο στο μικροσκόπιο: Κόκκινο καραβάκι, κόκκινο ποδήλατο


Ο Μαγικός Κόσμος του παιδικού βιβλίου: Βιβλίο στο μικροσκόπιο (Κόκκινο καραβάκι, κόκκινο ποδήλατο)
 «Το θέλω!» Πόσες και πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει αυτή την έκφραση από τα χείλη παιδιών; Τις περισσότερες  φορές αναφέρονται σε κάποιο παιχνίδι (στολίδι, στη δική μας ιστορία). Μπορεί να τους ακούσουμε να το ζητάνε παντού. Μέσα σε ένα μαγαζί, έξω από μια βιτρίνα, κατά τη διάρκεια μιας παράστασης. Αν συνεχίσουν να επιμένουν, η τιμωρία είναι δεδομένη.
Συνήθως οι γονείς το αποδίδουν στην απληστία των παιδιών για ακόμα ένα δώρο, που θα χρησιμοποιήσουν για λίγο καιρό ή και λεπτά και μετά θα το βρουν πεταμένο στη στοίβα με τα προηγούμενα.
Ο δικός μας Μάνος δεν είχε κάτι τέτοιο κατά νου. Το ήθελε κοντά του, γιατί δεν ήθελε να νιώθει μοναχό του πάνω στο χιονισμένο κλαρί του χριστουγεννιάτικου δέντρου στην τάξη του, το βράδυ που θα έσβηναν τα φωτάκια. Ένα κόκκινο καραβάκι. Ορφανό! Μέσα σε μια κρύα τάξη.
Αφέλεια και ρομαντισμός που μόνο ένα παιδί έχει. Που σίγουρα, ακούγοντάς το, όχι μόνο δεν θα το τιμωρούσαμε αλλά θα το αγκαλιάζαμε σφιχτά. Με την ελπίδα να μην μας κάνει περισσότερες ερωτήσεις. Πώς να εξηγήσεις στα παιδιά πως τα άψυχα αντικείμενα δεν νιώθουν ορφάνια, όταν πιστεύουν σε πράγματα που η δική μας λογική δεν επιτρέπει;
Ο Μάνος θα  πιστέψει πως το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και σε αυτόν, δηλαδή οι γονείς του να τον εγκαταλείψουν και να μείνει μόνος.
Η δασκάλα θα εξηγήσει στα παιδιά πως τα δώρα τους (όπως και το κόκκινο καραβάκι) θα δοθούν σε παιδάκια που έχουν έρθει από ξένα μέρη. Όμως, δεν είναι αρκετό αυτό για ένα παιδί. Είναι μόνο λόγια. Και τότε, μαγικά, θα μπει η σοφία των μεγάλων. Ο παππούς θα νιώσει, θα αισθανθεί, θα καταλάβει. Θα απλώσει το χέρι και ο εγγονός του θα το κρατήσει σφιχτά. Θα τον εμπιστευτεί. Και θα’χει δίκαιο.
Βρόμικοι τοίχοι, στρώματα, κρύο, περίεργη προφορά, σκούρα δέρματα. Ο Μάνος θα βρεθεί σε έναν άλλο κόσμο. Διαφορετικό! Αληθινό, όμως. Υπαρκτό.
Ένας καταυλισμός προσφύγων. Ο Μάνος δεν θα αργήσει να αφήσει το χέρι του παππού, όταν νιώσει ασφάλεια. Αν και μικρός, θα πάρει ένα αληθινό μάθημα ζωής. Θα βρει το καραβάκι του να τον κοιτάζει σε ένα άλλο πιο φτωχό κλαρί. Σε ένα μέρος  γεμάτο παιδάκια  που πραγματικά το έχουν ανάγκη.
«Το θέλω!» που φώναζε τόσο επίμονα, δεν θα το ξαναφωνάξει πια…
Η προσφορά και η αγάπη αυτές τις Άγιες μέρες στο προσκήνιο. Το μήνυμα περνάει αβίαστα μέσα από τις σελίδες. Χωρίς διδακτισμό και συμβουλές. Το δώρο μας, ακόμα κι αν είναι κάτι ασήμαντο και μικρό, μπορεί να χαρίσει λάμψη και ζεστασιά μέσα σε ένα κρύο και άδειο σπίτι.
Η ζήλια για το αδερφάκι που έρχεται, η ανησυχία των γονιών, οι όμορφες οικογενειακές στιγμές κάνουν διακριτικά και αυτά την εμφάνισή τους στην ιστορία.
Μια ιστορία ανάμεσα σε παππού και εγγονό. Μια σχέση ιδιαίτερη. Μας δείχνει πως περισσότερα μπορούμε να πούμε με τα μάτια παρά με τα λόγια.
Μας πηγαίνει πίσω, στην δική μας παιδική ηλικία. Το ζεστό κράτημα του χεριού, οι συνεχόμενες ερωτήσεις, η αγκαλιά. Όλα, λίγο πολύ, μας έχουν συμβεί με τους δικούς μας αγαπημένους παππούδες.
Ναι, είναι ένα βιβλίο που ξυπνάει αναμνήσεις. Γλυκόπικρες, μια που πολλά από τα αγαπημένα μας πρόσωπα δεν είναι πια μαζί μας. Σε μεταφέρει στο κλίμα των Χριστουγέννων, σε κάνει να ακούσεις ήχους και μουσικές και να συγκινηθείς με τις ξεχωριστές εικόνες, σαν μικρά έργα τέχνης, της βραβευμένης Μυρτώς Δεληβοριά.
Όλοι, ας ετοιμαστούμε για ένα ακόμα ταξίδι με την μαγική πένα του Μάνου Κοντολέων.
Τα παιδιά σε έναν καταυλισμό παρέα με ένα κόκκινο ποδήλατο,
το καραβάκι πάνω σε ένα κλαρί βαμμένο με ασημένια μπογιά
και εμείς οι μεγαλύτεροι στις χιονισμένες αναμνήσεις κάποιων Χριστουγέννων αγκαλιά με τον δικό μας παππού.


Βασίλης Κουτσιαρής
http://www.kosvoice.gr/

13.12.12

Έκκληση Μάνου Κοντολέων και Βαγγέλη Ηλιόπουλου προς τον Υπουργό Πολιτισμού για τη διάσωση του Προγράμματος Φιλαναγνωσίας


Προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού     
κ. Κώστα Τζαβάρα
Θέμα: Έκκληση Μάνου Κοντολέων και Βαγγέλη Ηλιόπουλου για τη σωτηρία του Προγράμματος Φιλαναγνωσίας
                                                                                      Αθήνα, 13 Δεκεμβρίου 2012

Κύριε Υπουργέ

Εργαστήκαμε σε μια επιστημονική επιτροπή του ΕΚΕΒΙ αμισθί για ενάμιση χρόνο και ξεκινήσαμε από το μηδέν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, αυτό της Φιλαναγνωσίας στα Σχολεία, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ε.Σ.Π.Α.
Στόχος του προγράμματος να αγαπήσουν τα παιδιά το διάβασμα και να έρθουν σε επαφή με το καλό παιδικό βιβλίο. Καταλαβαίνετε σε μια εποχή με κρίση όχι μόνο οικονομική αλλά και ηθική πόση σημασία έχει ένα τέτοιο πρόγραμμα.
Για μία από τις δράσεις του Προγράμματος, αυτή που προέβλεπε να φτάσουν βιβλία στα σχολεία (για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης) διαλέξαμε από έναν νεφελώδη κατάλογο 30.000  τίτλων της Βιβλιονετ, 498, τελικά, βιβλία που θεωρήσαμε κατάλληλα για το πρόγραμμα. Δεν πρόκειται για βράβευση ούτε για διαγωνισμό. Αυτά τα βιβλία δεν θα αποτελούσαν μια βιβλιοθήκη. Θα μοιραζόντουσαν στα σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, ανά σαράντα, με μια τυχαία επιλογή. Θέλαμε όλα να ήταν καλά βιβλία που θα χαίρονταν τα παιδιά να διαβάζουν. Προτείναμε την τελική λίστα στο ΔΣ του ΕΚΕΒΙ, το οποίο είχε την αρμοδιότητα να προκηρύξει το μειοδοτικό διαγωνισμό αγοράς τους, και την αποδέχτηκε.
Όταν μας προτάθηκε η συμμετοχή στην επιτροπή δηλώσαμε ότι εμείς είμαστε συγγραφείς και μας ενδιαφέρει ως συγγραφείς να συμμετέχουμε σε όλες τις δράσεις του προγράμματος. Και πάλι όταν τέθηκε το θέμα της ύπαρξης δικών μας βιβλίων (από τα πιο αγαπημένα στα παιδιά) στη λίστα, η επιτροπή ομόφωνα το ενέκρινε παρουσία και της τεχνικής συμβούλου του προγράμματος. Κινηθήκαμε πάντα σε πλαίσιο φανερών και νόμιμων διαδικασιών .
Όταν ανακοινώθηκε η λίστα ξέσπασε ένας πόλεμος εκδοτικών και όχι μόνο συμφερόντων, ο οποίος αν και δεν μας αφορά,  οδήγησε σε απαράδεκτα σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, απειλές, εκφοβισμό και κατασυκοφάντηση. Αποκορύφωμα το άρθρο της κυρίας Λώρης Κέζα στο BHmagazino την περασμένη Κυριακή.
Τόση χυδαιότητα δε χωρά στον κόσμο της Παιδικής Λογοτεχνίας.
 Αποφασίσαμε εμείς να τη σταματήσουμε.
Κύριε Υπουργέ,
Υπηρετούμε τον πολιτισμό για πάρα πολλά χρόνια και έχουμε καταξιωθεί στη συνείδηση των αναγνωστών μας, των γονέων και των εκπαιδευτικών. Δεν είμαστε ούτε έμποροι βιβλίων, ούτε επαγγελματίες επίτροποι! Εμάς μας ενδιαφέρει να φτάνουν καλά παιδικά βιβλία στα παιδικά χέρια και να δημιουργούμε γενιές σκεπτόμενων αναγνωστών, που τόσο έχει ανάγκη η χώρα μας.
Τα σκάνδαλα και την εύνοια στον έναν ή άλλο εκδότη όσοι τα υποστηρίζουν πρέπει να τα αποδείξουν και δυστυχώς οι αριθμοί τους διαψεύδουν. Δεν ξανάγινε εκδότες να κατηγορούν συγγραφείς για σκάνδαλα, όταν γνωρίζουν και γνωρίζουμε πόσο χαμηλά είναι τα ποσοστά για τα πνευματικά δικαιώματα των συγγραφέων στην ελληνική αγορά.
Είναι κρίμα που με την ανακοίνωσή σας και χωρίς να δώσετε τη δυνατότητα να σας εξηγήσει κανείς τι είχε γίνει, προσβάλατε,  εσείς που η Πολιτεία σας έχει αναθέσει την υποχρέωση να προστατεύεται μεταξύ άλλων και το έργο των ανθρώπων που συνεχώς τον Πολιτισμό υπηρετούν, δημιουργούς αδιαμφισβήτητου κύρους και προσφοράς όπως τον πρόεδρο του ΕΚΕΒΙ Ακαδημαϊκό κ. Θ. Βαλτινό, ερευνητές και πανεπιστημιακούς όπως την αντιπρόεδρο Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Άντα Κατσίκη- Γκίβαλου και γενικά όλο το ΔΣ του ΕΚΕΒΙ καθώς και τη  Διευθύντρια του κ. Κ. Βελισσάρη. Αλλά και εμμέσως, πλην σαφώς, υποτιμήσατε την εντιμότητα και τη δική μας, όπως και όλων των μελών της Επιστημονικής Επιτροπής του Προγράμματος Φιλαναγνωσίας.
Θεωρούμε πως το κυριότερο αυτήν την ώρα είναι το  ότι τίθεται πλέον σε κίνδυνο η ίδια η λειτουργία του προγράμματος. Δεν υπάρχει ο χρόνος να ορκισθεί νέο Δ. Σ και να επιλεγούν νέα πρόσωπα για μια νέα επιτροπή. Τα χρήματα κινδυνεύουν να χαθούν και το πρόγραμμα να μείνει μετέωρο.
Για να εμποδίσουμε μια τέτοια εξέλιξη και ενώ γνωρίζουμε ότι δεν διαπράξαμε τίποτα το παράνομο, είμαστε αποφασισμένοι να αποσύρουμε τα βιβλία μας από τη λίστα και να ζητήσουμε από τους Εκδότες μας να μην τα προμηθεύσουν σε όποιον κερδίσει το μειοδοτικό διαγωνισμό.
Όμως, με απόλυτη συνείδηση του κύρους της θέσης σας, περιμένουμε και από εσάς:  
-Να ζητήσετε άμεσα να συναντήσετε την επιτροπή για να ενημερωθείτε πλήρως επί όλων των παραμέτρων
-Να μην κάνετε αποδεκτές τις παραιτήσεις των μελών του Δ.Σ. του ΕΚΕΒΙ και της διευθύντριας του.
Σας επαναλαμβάνουμε την έκκληση μας να διασφαλίσετε τη συνέχιση του προγράμματος. Ας μην συνδέσετε τη θητεία σας στο Υπουργείο με την ματαίωση της μοναδικής ευκαιρίας να φτάσουν βιβλία στα σχολεία, να δημιουργηθούν ηλεκτρονικοί φάκελοι Φιλαναγνωσίας, να  επισκέπτονται συγγραφείς τους μικρούς αναγνώστες, να  δημιουργηθούν λέσχες ανάγνωσης, να  επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί Μην γίνετε η τροχοπέδη της δημιουργίας μια λογοτεχνικής κουλτούρας στα σχολεία.
Οι γονείς και τα παιδιά δεν ενδιαφέρονται για τα εκδοτικά συμφέροντα, ούτε για το αν έχει λιγότερα βιβλία ο ένας από τον άλλο συγγραφέα. Θέλουν καλά βιβλία. Τα έχουν ανάγκη. Μην τους τα στερήσετε.
Με δεδηλωμένη τη διάθεση να συνεχίσουμε να συμβάλλουμε από την οποιαδήποτε θέση στη συνέχεια της υλοποίησης του Προγράμματος Φιλαναγνωσίας

  Μάνος Κοντολέων                                                                       Βαγγέλης Ηλιόπουλος
Συγγραφές – κριτικός                                                              Συγγραφέας Πρόεδρος Ελληνικού 
                                                                                                                    Τμήματος ΙΒΒΥ