Pages

30.4.21

Η Φίλια Δενδρινού για το "Η μάσκα του Καπιτάνο"

 

Ένα βιβλίο που ανιχνεύει τις δύσκολες ψυχικές περιοχές της εφηβικής ηλικίας.

Ο Φιλ –δεκατετράχρονος έφηβος– αναζητά τρόπους να ξεπεράσει την ψυχρότητα με την οποία τον μεγάλωσαν οι γονείς του, αλλά και να μπορέσει κάποια στιγμή να μιλήσει χωρίς να μπλέκονται γράμματα και συλλαβές μέσα στο στόμα του.

Η Λάουρα, εκείνη η περίεργη γυναίκα που γνωρίζει, όταν πάει να μείνει στο σπίτι του παππού του, θα σταθεί η αφορμή ο Φιλ να γνωρίσει την ύπαρξη του Καπιτάνο.

Αλλά ποιος είναι αυτός ο Καπιτάνο; Σκληρός και άκαρδος ήρωας ενός παλιού κόμικ ή κάποιος που ο Φιλ θα ήθελε να του έμοιαζε;

Μια απρόβλεπτη ιστορία μυστηρίου όπου οι καθημερινοί άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με τους υπόγειους φόβους τους και τις κρυμμένες ενοχές τους.

Αυτά διαβάζει κανείς στο οπισθόφυλλο του τελευταίου μυθιστορήματος του Μάνου Κοντολέων Η Μάσκα του Καπιτάνο.

Είναι ένα βιβλίο που ανιχνεύει τις δύσκολες ψυχικές περιοχές της εφηβικής ηλικίας.

Είναι η ιστορία ενός αγοριού, του Φιλ, και η μετάβασή του μέσα από τα άνυδρα τοπία της εφηβείας στη γνωριμία ενός νέου εαυτού. Κι όλα εκείνα τα συναισθήματα με τα οποία ένας έφηβος συμπορεύεται είναι φανερά στην καθημερινή ζωή τού ήρωα: μελαγχολία και ονειροπόληση, ανεξαρτησία και ντροπαλοσύνη, μοναξιά και αμφισβήτηση. Τέλος, μαζί με την ανασφάλεια μπροστά στις σωματικές αλλαγές που επιτελούνται στην ηλικία της εφηβείας, ο Φιλ θα βιώσει και την ανασφάλεια της αλλαγής περιβάλλοντος, τη δύσκολη ένταξη του νεοφερμένου στην ομάδα της μικρής κοινωνίας των συνομηλίκων του. Τι καλύτερο θα μπορούσε ο ήρωας μέσα σε αυτό το δυστοπικό τοπίο να εφεύρει για να προστατέψει εαυτόν παρά μια μάσκα; Τη μάσκα ενός ανύπαρκτου εαυτού, φαντασιωτικού – τη Μάσκα του Καπιτάνο.

«Αναζητούσα ένα άλλο αγόρι, έναν άλλο γονέα, ανύπαρκτο» θα μας πει στην εξομολόγησή του. Και κάπου εκεί, ως αντίβαρο ενός εχθρικού κι απειλητικού κόσμου προβάλλει η εικόνα της Λάουρας. Ένα γυναικείο πρόσωπο –που με υπόγειο τρόπο αποκτά μέσα στο έργο μια κεντρικά δομική υπόσταση–, μια φιγούρα τρυφερότητας και φροντίδας, που ως «αντιπερισπασμό στην έξω από εκείνην αγριάδα» μιλάει τη γλώσσα των ποιητών, αποφασισμένη «να κάνει το σκοτάδι ημίφως».

Φιγούρα αρχετυπική σχεδόν η Λάουρα, φροντιστική όχι μόνο για τον Φιλ, αλλά και φροντιστική της φύσης, των πουλιών και των δέντρων, των καρπών και των χυμών της ζωής, είναι σχεδόν το ίδιο το πρόσωπο της μάνας γης, της σοφής και καρτερικής. Μια μεγάλη στρογγυλή αγκαλιά –μήπως κι η Γη στρογγυλή δεν είναι;– που μέσα της θα απαγκιάσει ο ήρωας του μυθιστορήματος, ώστε από το υλικό της εμπιστοσύνης να χτίσει το αύριο με πιο στέρεα υλικά. Έτσι, η Λάουρα έρχεται να παίξει τον ρόλο αυτού που οι ψυχολόγοι ονομάζουν «τρίτο γονέα». Τον ενήλικα δηλαδή εκείνον που ο έφηβος θα διαλέξει να του εμπιστευθεί αγωνίες και φόβους, προσδοκίες κι ενοχές.

Η Μάσκα του Καπιτάνο είναι ένα βιβλίο για όλους. Για την αναζήτηση της συγκρότησης κάθε ταυτότητας, ένα cross over μυθιστόρημα όπου οι μάσκες, ως συμβολικά προσωπεία, αποκαθηλώνονται στη συμφιλίωση των ηρώων με τον ισχυρό, όσο και τρωτό εαυτό τους. Γιατί το ταξίδι προς την ενηλικίωση και τη γνώση του εαυτού δεν τελειώνει ποτέ. Κι αυτή ακριβώς είναι η ομορφιά της ζωής.

 

Το κείμενο είναι απόσπασμα από το κείμενο της Φίλιας Δενδρινού στη διαδικτυακή παρουσίαση του έργου (20/4/2021).

Η Φίλια Δενδρινού είναι θεατροπαιδαγωγός, ηθοποιός και συγγραφέας. Μπορείτε να δείτε την εργογραφία της εδώ.

 

No comments:

Post a Comment