Όπως αγαπά ο γονιός το
παιδί,
Ο παππούς το εγγόνι του
Μα κι επειδή με τις
ιστορίες δεν μπορεί να είναι ποτέ σίγουρος[…]>>
Γι αυτό κ Κοντολέων
αφιερώνετε τα
Φιλαράκια σας στον μικρό Μάνο Που για σας είναι ………
Φιλαράκια σας στον μικρό Μάνο Που για σας είναι ………
Ναι, είναι ο εγγονός μου. Καθώς μια νέα σχέση
μπήκε στην ζωή μου, θέλησα να την
κατανοήσω. Κάτι παρόμοιο έχω κάνει και με τα πρώτα μου βιβλία. Τότε αναζητούσα
με τη δική τους βοήθεια να ξεδιαλύνω την ουσία των συναισθημάτων μου με τους
γονείς μου, με τη σύντροφό μου, με τα παιδιά μου. Η γραφή από τη μια και οι
στενές προσωπικές σχέσεις από την άλλη, αποτελούν κεντρικό πυλώνα των
συγγραφικών μου αναζητήσεων.
Πάνω σε αυτό και διορθώστε
με Γιατί έχω την αίσθηση ότι τα
εγγονάκια συχνά δίνουν μεγαλύτερη τρυφερότητα χαρά αναπτέρωση ,Συναισθήματα
εντονότερα κι από εκείνα που είχαμε
–τότε- για τα παιδιά μας ;Η ηλικία μας μαλακώνει και γινόμαστε πιο ευάλωτοι στα
μικρά αυτά πλάσματα;
Η κάθε σχέση έχει τη δική της ταυτότητα και
απαιτεί ένα διαφορετικό τρόπο προσέγγισης για να την κατανοήσουμε. Οι γονείς
μπορεί να μας βοηθήσουν να ξεκαθαρίσουμε το παρελθόν μας* ο σύντροφος να
αποφασίσουμε το σήμερα* τα παιδιά μας το μέλλον… Το εγγόνι προσφέρει από τη μια
την επαναφορά της ανεμελιάς της παιδικής ηλικίας και από την άλλη τη
συνειδητοποίηση πως το τέλος πλησιάζει. Ο παππούς με τον εγγονό του παίζει σαν
ένα σκανταλιάρικο αγοράκι και την ίδια στιγμή τον κοιτά με ένα βλέμμα
αποχαιρετισμού.
Ήταν μια περίοδος της ζωής μου που με βοήθησε να εδραιώσω μέσα μου την αξία που
μπορεί να έχει η ασφάλεια της οικογενειακής θαλπωρής καθώς την περικυκλώνει η
αγριότητα της κοινωνίας. Αυτό που μου χάρισαν οι γονείς μου ήταν ένα θώρακας
–με μάθανε πώς να αγαπώ αλλά και πώς να προστατεύομαι.
Οι δικοί σας πως ήσαν;
Άνθρωποι ανεκτικοί, αυστηροί και αληθεύει ότι η μητέρα σας σας ενεθάρρυνε να
καταπιαστείτε με το γράψιμο;
Ο πατέρας μου ήταν τρυφερός και η αγάπη του ήταν
γήινη. Η μητέρα μου ήταν εκδηλωτική και η αγάπη της ήταν των αστεριών. Χώμα και
νερό. Φως και σκιά. Ο πατέρας μου μού
τεκμηρίωνε τη Γνώση, η μητέρα μου την ίδια αυτή Γνώση της έκανε
ιστορίες. Και βέβαια από τα πρώτα, πρώτα χρόνια της ζωής μου με μάθαινε και οι
δυο πως τα βιβλία μπορεί να είναι και έκφραση αγάπης.
Εκείνο που με συγκινεί
είναι όμως ότι στείλατε το πρώτο , πρώτο σας γραπτό στην περίφημη για την εποχή
στην Διάπλαση των παίδων . Θυμάστε το
στόρι ίσως ;Και αλήθεια ξαναβγήκε ένα
τέτοιο πολύτιμο περιοδικό ποτέ, έστω παρόμοιο κάπου στην Ευρώπη;
Ο πατέρας μου με είχε γράψει συνδρομητή στο
περιοδικό και με αγωνία το περίμενα κάθε δεκαπενθήμερο. Και ποτέ μου δε θα
ξεχάσω με πόση αγωνία αναζητούσα στις
τελευταίες του σελίδες τη γνώμη των συντακτών για τις μικρές ιστορίες που
έστελνα, τη χαρά μου όταν έβλεπα κάποιες από αυτές να δημοσιεύονται, την πίκρα
μου όταν κάποιες απορρίπτονταν. Ναι, όλο το εύρος της συγγραφής από τη Διάπλαση
το πρωτογνώρισα. Όλα τα κείμενα μου τα θυμάμαι και έχω κρατήσει τα τεύχη που
είχαν δημοσιευθεί. Και η πρώτη ιστορία –για ένα γατάκι που πέθανε- έχει γίνει η
βάση και σε ‘ενήλικα’ κείμενά μου.
Όχι, τέτοια πια περιοδικά δεν υπάρχουν. Αλλάξανε
οι καιροί. Δεν έχει νόημα να ζητά κανείς να επαναλαμβάνονται συνθήκες που η
ίδια η ζωή τις έχει καταργήσει.
Κι όμως εσείς δεν μπήκατε με τη μία στον χώρο. Πρώτα σπουδάστε κάτι πολύ πιο πρακτικό;
Γιατί αυτό;
Από τότε που ήμουνα παιδί και έφηβος λάτρευα τη
λογοτεχνία. Λάτρευα την ελευθερία που χαρίζει στη σκέψη, το πέταγμα που
προσφέρει στο συναίσθημα. Και ενώ παράλληλα είχε αρχίσει να με ενδιαφέρει και η
κριτική ματιά προσέγγισης των κειμένων, δεν μπορούσα να δεχτώ τη στενή έννοια
μιας φιλολογικής προσέγγισης τους. Τα μαθηματικά
και οι νόμοι της φυσικής έχουν μια ουσιαστική και άμεση συνέπεια. Με βοήθησαν
να μάθω και να γράφω και να κρίνω. Αλλά ασφαλώς δεν μείνανε μόνιμα στη ζωή μου.
Η λογοτεχνία είναι η ταυτότητά μου.
Από το 1969 που
πρωτοξεκινήσατε τα γραπτά μέχρι σήμερα κοιτάζοντας πίσω τη σούμα πιο πολλές οι
χαρές από τις απογοητεύσεις;
Πολλά θα ήθελα να είχα κάνει, πολλά ήταν και αυτά
που έκανα. Ο απολογισμός βγαίνει θετικός. Αλλά από ένα σημείο και πέρα δε με
απασχολεί πλέον ο απολογισμός του παρελθόντος, αλλά η ανάλυσή του. Κι όχι για
να μετανιώσω ή να χαρώ για μια πράξη μου, αλλά για να σχεδιάσω τις μελλοντικές
μου πράξεις και κυρίως τις μελλοντικές μου αποφάσεις.
Με τι τρόπο γράφετε ; Σαν
κανονική εργασία με ωράριο, με μουσική , την νύχτα με ησυχία;
Με τον ρυθμό που αναπνέω. Η γραφή είναι για μένα η
ζωή μου.
Γράφετε μυθιστορήματα,
δοκίμια, ,νουβέλες παραμύθια Αν προτιμούσατε
λίγο παραπάνω ένα είδος αυτό ποιο θα ήταν;
Αφού εγώ έχω γράψει όλα αυτά τα είδη, σημαίνει πως
όλα τα αγάπησα και τα αγαπώ. Δεν τα ξεχωρίζω. Ασχολούμαι με το καθένα από αυτά
ανάλογα με την προσωπική μου διάθεσή. Συνηθίζω να λέω πως: όταν είμαι
αισιόδοξος γράφω για παιδιά, όταν θέλω να εκφράσω μια επανάσταση τότε γράφω για
εφήβους και όταν είμαι φοβισμένος τότε γράφω για ενήλικες.
Θεωρώ πως η βάση κάθε λογοτεχνικού έργου είναι και
πρέπει να είναι το κείμενο. Από εκεί και πέρα μια εικονογράφηση που διαθέτει
αισθητική και συνομιλεί με τις φράσεις, ασφαλώς και προσφέρει. Αλλά –δυστυχώς-
έχουμε πια πολύ συχνά εικονογραφημένα
παιδικά βιβλία που διαθέτουν όμορφη εικονογράφηση και κακό κείμενο. Και αυτό
δεν είναι καλό. Και οι γονείς αντί να επιλέξουν με προτεραιότητα την ποιότητα
του κειμένου, μένουν στον εντυπωσιασμό των εικόνων. Φαινόμενα της εποχής μας κι
αυτά…
Στα Φιλαράκια μιλάτε για
την σχέση παππού κι εγγονού. Στην ουσία αναφέρεστε όμως σε μια κληρονομιά από
την μια γενιά στην άλλη;
Μα έτσι είναι πάντα οι ουσιαστικές σχέσεις. Και
δεν υπάρχουν μόνο κληροδοτήματα, αλλά και δωρεές. Θέλω να πω πως ο παππούς
δίνει το απόσταγμα της πείρας του και ο εγγονός τη φρεσκάδα της νιότης του. Και
οι δυο κερδισμένοι, εν τέλει.
Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας Είναι
τιμή για μας, για μένα που μιλήσαμε πάλι
Καλή άνοιξη
Κι εγώ σας ευχαριστώ. Μια σύντομη ίσως, αλλά πολύ
μεστή κουβέντα είχαμε.
Τινα Πανώριου
Intown Post.com
Diastixo
Postmodern
Πρώτη ανάρτηση:
http://intownpost.com/%CE%BF-m%CE%AC%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%BF%CE%BB%CE%AD%CF%89%CE%BD-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BB%CE%B5%CE%AF-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%84%CE%AF%CE%BD%CE%B1/