Γιώργος Συμπάρδης
«Μεγάλες γυναίκες»
Μεταίχμιο
Μέσα στη ζωή μια μεσήλικης γυναίκας που ζει μόνη και σέρνει
τις μέρες της με ανούσια τηλεφωνήματα σε κάποια συγγενή και στις Κυριακές της
τραβά σε εκκλησία γειτονικής ενορίας για να παρακολουθήσει τη λειτουργία από
ένα συγκεκριμένο ιερέα, εισβάλει ένας νεαρός, από εκείνους που δείχνουν να
ζούνε στο περιθώριο της ζωής των άλλων.
Στο πρόσωπό του η ηρωίδα της νουβέλας του Συμπάρδη θα
δει… Τι άραγε βλέπει. Ένα γιο; Ένα
εραστή; Μια χαμένη νιότη;… Ή μήπως απλώς είναι ένας καθαρός σαρκικός πόθος που
τη σπρώχνει να βάλει μέσα στο σπίτι ένα νεαρό άντρα που κάποια στιγμή θα
εξαφανιστεί άξαφνα και απροσδόκητα, ακριβώς όπως είχε παρουσιαστεί.
Την ίδια ώρα, στην πέρα ενορία, μια άλλη μοναχική ηλικιωμένη
θα βρεθεί το ίδιο ξεγελασμένη από κάποιον παρόμοιο –ή μήπως τον ίδιο;- νεαρό.
Κι ενώ γύρω από τις δυο γυναίκες θα ξεκινήσει ένας χορός
διαδόσεων και κουτσομπολιού, εκείνες θα στραφούν η μια προς την άλλη και
αγνοώντας την κοινωνική ματιά που τις περιεργάζεται και τις σχολιάζει, θα
συνεχίσουν την καθημερινότητά τους, μα τώρα πλέον ίσως χορτασμένη από αυτό που
τολμήσαν και για λίγο χαρήκανε.
Ο Γιώργος Συμπάρδης έγραψε μια ιστορία χρησιμοποιώντας όσα
λιγότερα στοιχεία γινότανε. Μια καθαρή λογοτεχνία του minimal. Παρόμοια τεχνικής με αυτή του γάλλου
Μοντιανό ή του αμερικάνου Τόρρες.
Η minimal λογοτεχνία διακρίνεται από τη λιτή χρήση περιγραφών. Το ίδιο
λιτή, ελεγχόμενη θα έλεγα, πως είναι και η παροχή πληροφοριών σχετικά με τους
ήρωες.
Κάτι που όμως δε σημαίνει πως οι βασικές πληροφορίες για
τους χαρακτήρες και τις διαθέσεις των κεντρικών προσώπων δεν παρέχονται. Απλώς
είναι ελάχιστες, μα καίριες. Και σε σωστά μέρη κρυμμένες –στο τέλος ο
αναγνώστης κατανοεί το ‘κρυφτούλι’ του συγγραφέα.
Θα έλεγα πως αυτή η τεχνική δίνει την ευκαιρία στον
αναγνώστη να ‘συν -γράψει΄ κατά κάποιο
τρόπο το κείμενο.
Ο Γιώργος Συμπάρδης, συγγραφέας έτσι κι αλλιώς του ελάχιστου
και το υπαινικτικού, με το βιβλίο του αυτό δοκιμάζει τα όρια της τεχνικής
αυτής.
Το τελικό αποτέλεσμα δικαιώνει την προσπάθεια;
Αν μου επιτρέπεται να χρησιμοποιήσω όρους μαθηματικούς , θα
έλεγε κατά εβδομήντα τις εκατό.
Καθώς τελειώνεις το έργο, αισθάνεσαι πως η κεντρική ηρωίδα
παρέμενε σε μια σκιά. Ίσως έντονα καμουφλαρισμένα τα μυστικά της που θα φωτίζανε άπλετα τα ‘θέλω’, τα
‘προσδοκώ’, τα ‘διακινδυνεύω’ και τα
‘αποφεύγω’. Καμουφλαρισμένα, κρυμμένα τόσο πολύ ώστε να αποσιωπούνται.
Πρώτη δημοσίευση: http://www.bookia.gr/index.php?action=Suggestions&book=201170
No comments:
Post a Comment