Τον Νοέμβριο του 2018 στο κατάμεστο αμφιθέατρο του κεντρικού
κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση για τα 40 χρόνια
παρουσίας του συγγραφέα Μάνου Κοντολέων στην ελληνική λογοτεχνία και ειδικά
στην παιδική και εφηβική λογοτεχνία. Ο Μάνος Κοντολέων, συγγραφέας ιδιαίτερα
αγαπητός στους εφήβους και τα παιδιά συνέβαλε σημαντικά στην ανανέωση και
ανάπτυξη της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας μετά την Μεταπολίτευση μαζί με
πολλούς ακόμη σημαντικούς συγγραφείς. Παράλληλα, δεν έπαψε να εκδίδει αξιόλογα
μυθιστορήματα για ενηλίκους. Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Διάδραση ο
τόμος των πρακτικών της τιμητικής ημερίδας Μάνος
Κοντολέων 40 χρόνια: Έψαχνα πάντα τις λέξεις (2022) που διοργανώθηκε από την καθηγήτρια του
Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου,
Βίκυ Πάτσιου, η οποία επιμελήθηκε και τον τόμο. Περιέχει τις εισηγήσεις 20
σημαντικών Ελλήνων ερευνητών και συγγραφέων που συνέδεσαν το έργο τους με τον
συγγραφέα ή υπήρξαν φίλοι και συνοδοιπόροι.
Η Βίκυ Πάτσιου αναφέρθηκε στην συνολική πορεία του Μάνου
Κοντολέων ως ενός συγγραφέα που καταπιάστηκε με πολλά λογοτεχνικά είδη
βρίσκοντας την ισορροπία ανάμεσα στο ενήλικο και νεανικό κοινό. Επικεντρώνεται
σε κομβικά στοιχεία του έργου του αναδεικνύοντας την διαχρονικότητά του
καθιστώντας δημοφιλή για πολλές δεκαετίες. Η καθηγήτρια Τζίνα Καλογήρου επέλεξε
να αναδείξει την συγγραφική μαεστρία του συγγραφέα μέσα από την συλλογή
παραμυθιών Τα πολύτιμα δώρα τονίζοντας
τις διακειμενικές του σχέσεις και το γνήσιο παραμυθικό περιεχόμενο των ιστοριών
του μέσα από ένα αλληλένδετο πλέγμα συμβολισμών και συνδέσεων. Η ομότιμη καθηγήτρια Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου αναφέρεται στην
ευαισθησία του Κοντολέων για τα σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα, στοιχείο που
απαντάται έντονα στα εφηβικά του μυθιστορήματα. Περιθώριο, απόγνωση, πρόσφυγες,
μετανάστες, φτώχια εφηβικός θυμός και επανάσταση αποτυπώνονται έντεχνα από
τη πένα του συγγραφέα. Στο ίδιο περίπου
μοτίβο, η συγγραφέας Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου μίλησε για την εικόνα του
Άλλου στο έργο του Μάνου Κοντολέων. Οι ήρωες του συγγραφέα είναι, συχνά,
έτοιμοι να βοηθήσουν και να περιθάλψουν, όποιον έχει ανάγκη ξεπερνώντας
κοινωνικά και ρατσιστικά στερεότυπα.
Ο καθηγητής Δημοσθένης Δασκαλάκης εξετάζει τα κοινωνικά
μυθιστορήματα του συγγραφέα υπό την οπτική της μαρξιστικής θεωρίας. Αναλύοντας
τα μυθιστορήματα Μία ιστορία του Φιόντορ και Δεν με λένε Ρεγγίνα…Άλεχ με λένε
διαπιστώνει ότι ο συγγραφέας περιγράφει με ειλικρίνεια και ρεαλισμό τις
απάνθρωπες συνθήκες ζωής των μεταναστών στην Ελλάδα, καθώς και την ανετοιμότητα
της χώρας και της κοινωνίας να τους υποδεχτεί κατάλληλα. Ο καθηγητής Χαράλαμπος
Μπαμπούνης και η διδάκτωρ ιστορίας
Γιούλα Κωνσταντοπούλου διερευνούν την πρόσληψη της ιστορίας στο μυθιστόρημα
του συγγραφέα Ο χαρταετός της Σμύρνης. Για τον συγγραφέα ο χρόνος είναι πάντα
παρών και ζωντανός πέρα από την ευθύγραμμη, συνήθη εξέταση των ιστορικών
γεγονότων .Ο, επίσης, συγγραφέας Βαγγέλης Ηλιόπουλος θυμάται την εμπειρία του
από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Ο μικρός Μάνος και η μαγική μπέρτα που είχε σκοπό
να φέρει σε επαφή τους μικρούς μαθητές με το έργο του Μάνου Κοντολέων.
Οι καθηγητές Θωμάς Μπαμπάλης και Κωνσταντίνα Τσώλη
προτείνουν μία εκπαιδευτική δράση για το απόσπασμα Αποκριάτικη ιστορία από
μυθιστόρημα του συγγραφέα που συμπεριλαμβάνεται στο Ανθολόγιο λογοτεχνικών
κειμένων της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού. Στο κέντρο της δράσης βρίσκονται οι πάντα
σημαίνουσες έννοιες της δημιουργικότητας και της καινοτομίας. Η καθηγήτρια
Αλεξάνδρα Ζερβού σφυρηλατεί το πορτραίτο της σχέσης του συγγραφέα με την
κλασική λογοτεχνία μέσα από τους τρόπους που αξιοποίησε τις επιρροές τους στο
έργο του. Λογοτεχνικά μοτίβα και ήρωες,
όπως ο Δον Κιχώτης, ο Γαργαντούας, οι αρχαίες τραγωδίες, ο Ηλίθιος του
Ντοστογιέφσκι, το διήγημα Το μόνον της
ζωής του ταξείδιον του Γεωργίου Βιζυηνού, διατρέχουν ολόκληρο το σώμα του
συγγραφικού έργου του Μάνου Κοντολέων. Η καθηγήτρια Διαμάντη Αναγνωστοπούλου
καταγράφει τις απάνθρωπες συνθήκες κατά την διάρκεια της πρόσφατης οικονομικής
κρίσης, οι οποίες διαμορφώνουν την ενήλικη ταυτότητα της νεαρής ηρωίδας
Στεφανίας στο μυθιστόρημα του συγγραφέα Αμαρτωλή πόλη.
Η καταστρατήγηση της σωματικής αρτιμέλειας και της
σεξουαλικής ταυτότητας ενός νεαρού άνδρα, του Έλενου, αναλύει στην εισήγησή της
η καθηγήτρια Μένη Κανατσούλη. Στο μυθιστόρημα Ιστορία ενός ευνούχου ο Μάνος
Κοντολέων περιγράφει την πορεία του νεαρού ευνούχου Έλενου προς την δύναμη και
την εξουσία. Μία πορεία μοναχική, χωρίς αυτοσεβασμό. Τα γεγονότα του Δεκεμβρίου
του 2008 και προάγγελων της βαθύτατης κρίσης που ακολούθησε, εξετάζει ο
καθηγητής Κωνσταντίνος Μαλαφάντης υπό το πρίσμα της θεωρίας του Μιχαήλ Μπαχτίν
στο μυθιστόρημα του συγγραφέα Ανίσχυρος άγγελος. Επισημαίνει την ύπαρξη πολλών
τύπων αφηγήσεων ταυτόχρονα, την αντιπαράθεση αντίθετων πλευρών και απόψεων,
αλλά και την παράλληλη ύπαρξη του καλού και του κακού. Το ζήτημα των πολλαπλών
ταυτοτήτων των ηρώων τίθεται από τον καθηγητή Ανδρέα Καρακίτσιο για το
μυθιστόρημα του συγγραφέα Μία ιστορία του Φιόντορ. Η κεντρική ηρωίδα Λιουμπόφ
παλεύει να προσαρμοστεί στην νέα της πατρίδα. Δεν είναι ούτε Σοβιετική ούτε
Ρωσίδα ούτε Ελληνίδα. Πρόκειται για μία σύνθετη ταυτότητα άρρηκτα συνδεδεμένη
με τις περιρρέουσες περίπλοκες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες.
Η καθηγήτρια Μαρία Δημάκη-Ζώρα διερευνά την έννοια του
προσωπείου στο εφηβικό-νεανικό μυθιστόρημα του Μάνου Κοντολέων Μάσκα στο
φεγγάρι. Οι έφηβοι ήρωες, η νεαρή
φιλόλογος, ο αφανής ήρωας, ηθοποιός Λουκάς Αλεξίου πρέπει να απεκδυθούν το
προσωπείο που φορούν για να αντιμετωπίσουν τα νέα δεδομένα και την πραγματική
τους ταυτότητα. Ο καθηγητής Γιάννης Παπαδάτος παρουσιάζει τα στοιχεία μαγικού
ρεαλισμού και τα μυθολογικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τα βιβλία του συγγραφέα
Η μαγική μητέρα, Τα πολύτιμα δώρα και Δομήνικος. Ο μαγικός ρεαλισμός
ενσωματώνεται στην καθημερινότητα των μικρών ηρώων πλεγμένος με σημαντικά
ιδεολογικά ζητήματα που αφορούν το άτομο και την κοινότητα. Το μυθολογικό
πρόσωπο της Κασσάνδρας πρωταγωνιστεί στο μυθιστόρημα Η Κασσάνδρα στην μαύρη
άμμο που παρουσίασε η καθηγήτρια Ελπινίκη Νικολουδάκη-Σουρή. Η
Νικολουδάκη-Σουρή επιχειρεί να διερευνήσει το εγχείρημα να βασιστεί η
δημιουργία ενός μυθιστορήματος με κύρια πηγή τις μυθολογικές πληροφορίες.
Τις διασκευές κλασικών έργων και τα διακείμενα από τους
κλασικούς συγγραφείς που έχει δημιουργήσει και αξιοποιήσει στο έργο του ο Μάνος
Κοντολέων αναλύει η καθηγήτρια Τασούλα Τσιλιμένη. Με επίκεντρο την διασκευή του
Γαργαντούα, η Τσιλιμένη τονίζει τον επιτυχημένο τρόπο με τον οποίο διασκεύασε
το κλασικό κείμενο με σεβασμό, χιούμορ και δίνοντας αφορμή στον νεαρό αναγνώστη
για προβληματισμό. Η διδάκτωρ παιδικής λογοτεχνίας και εκπαιδευτικός Χρύσα
Κουράκη διαγράφει την πορεία δύο νεαρών ηρωίδων του συγγραφέα υπό το πρίσμα του
Bildungsroman. Η Στεφανία και η Κασσάνδρα, αν και ζουν σε δύο εντελώς
διαφορετικές εποχές, πληρώνουν το τίμημα των κρίσεων και επιλογών των ενηλίκων.
Στον επίλογο του τόμου, ο ίδιος ο Μάνος Κοντολέων κάνει έναν σύντομο απολογισμό
της σαραντάχρονης πορείας του στην λογοτεχνία και σε όσα αποτέλεσαν σταθμό σε
αυτήν.
Η έκδοση των εισηγήσεων που εκφωνήθηκαν στην επιτυχημένη και
άκρως ενδιαφέρουσα ημερίδα για τα 40 χρόνια λογοτεχνικής δημιουργίας του
συγγραφέα Μάνου Κοντολέων σηματοδοτεί, όχι μόνο την βαθιά του απήχηση σε
αναγνωστικό και ερευνητικό επίπεδο, αλλά και τα καινοτόμα στοιχεία που τον
κατέστησαν συγγραφέα πρώτης γραμμής από άποψη μορφής και περιεχομένου. Έχοντας
ασχοληθεί επιτυχημένα με όλα σχεδόν τα είδη του λόγου, ο Μάνος Κοντολέων
αποτελεί ένα πολύτιμο εν εξελίξει οργανικό μέλος της νεοελληνικής λογοτεχνίας με απεριόριστες,
ακόμη, προοπτικές για το μέλλον.
No comments:
Post a Comment